Știri, Muntenia-Sud, România|sâmbătă, noiembrie 16, 2019
Sunteți Aici Home » INFO UTIL » INFO UTIL: Ce metode au mai inventat escrocii şi cum ne ferim să nu devenim victime

INFO UTIL: Ce metode au mai inventat escrocii şi cum ne ferim să nu devenim victime 

bijuterii batista 1

Naivitatea, dar şi lipsa de informare reprezintă aspecte intens exploatate de către escroci, care, prin diverse moduri de operare îşi ating scopul, acela de a-i păcăli pe oameni! Victimele realizează prea târziu că au fost înşelate şi de cele mai multe ori oferă poliţiei date insuficiente pentru identificarea autorilor. IPJ Argeş vă prezintă câteva metode prin care au fost păcăliţi numeroşi români, în speranţa că astfel veţi învăţa să vă feriţi.

Metoda „Accidentul”

Diferite persoane, recomandându-se sub falsa calitate de avocat, procuror, poliţist sau medic, solicită telefonic unor persoane, sume mari de bani, atât în valută cât şi lei, sub pretextul că rude apropiate (fiul, fiica), întrucât au provocat accidente de circulaţie şi sunt reţinute de organele de poliţie, au nevoie de aceste sume, pentru acoperirea pagubelor produse cu ocazia accidentului de circulaţie sau pentru intervenţia medicală de urgenţă, la care urmează a fi supuse victimele pretinsului accident.

Reuşita activităţii infracţionale la acest gen de infracţiuni se datorează faptului că autorii cunosc elemente personale ale posibilelor victime (apelative utilizate de membrii familiei, profesia/ocupaţia etc.), astfel încât autorii câştigă încrederea victimei şi o conving pe aceasta, că cele relatate sunt reale.

Metoda „De pomană”

Diferite persoane abordează direct, pe stradă, victimele care afişează bijuterii de valoare. După ce capătă încrederea victimei, făptuitorii declară o situaţie nereală, conform căreia un membru al familiei lor a decedat, iar pentru a „face pomană”, se oferă să schimbe bijuteriile victimei cu unele asemănătoare (culoare, model etc), cu o valoare aparent mai mare. După efectuarea schimbului, victimele realizează că în fapt, bijuteriile primite, au o valoare mult mai mică decât cele substituite, fiind confecţionate din metale nevaloroase.

Metoda „Ghicitul”

Folosindu-se metoda „Ghicitul”, diferite persoane capătă încrederea victimelor, ulterior declarând că pot rezolva anumite probleme personale, prin săvârşirea unor ritualuri. Pentru ca acestea să aibă efect, victimelor le sunt solicitate obiecte personale (de obicei bijuterii), care sunt împachetate într-o batistă, iar profitând de neatenţia victimelor, făptuitorii substituie batista cu una identică, care conţine obiecte fără valoare. După efectuarea ritualului, victimele sunt sfătuite să nu deschidă batista până la o dată ulterioară, pentru ca presupusa incantaţie să aibă efect.

Profilul victimelor

Dintr-o sumară analiză referitoare la profilul psihologic al victimei infracţiunii de înşelăciune se observă o slabă rezistenţă la tentaţii şi un grad sporit de sugestibilitate. Astfel, printre principalele condiţii favorizatoare comiterii acestui gen de infracţiuni se numără credulitatea excesivă a victimelor.

Este de precizat că, înainte de a deveni victimă, niciuna dintre persoanele contactate nu a verificat aspectele prezentate de infractori ca fiind reale.

Totodată, nu a dat nimic de bănuit victimelor nici faptul că persoanele cu care poartă convorbirea nu cunosc datele lor de identificare. În urma discuţiilor telefonice, victima oferă de bună voie aceste informaţii, care apoi sunt expuse de autori întru-un context în care lasă a se înţelege că ar fi cunoscut anterior respectivele date personale.

Măsuri de protecţie

Pentru a preveni prejudicierea dumneavoastră, este important să aveţi în vedere următoarele aspecte, ca măsuri proprii de protecţie:

– Nu comunicaţi nimănui, prin intermediul mijloacelor de telefonie, internet, fax , datele dumneavoastră de identificare sau ale firmei în care vă desfăşuraţi activitatea. Recomandarea este valabilă şi pentru codurile de reîncărcare sau parolele personale;

– Firmele de telefonie al căror client sunteţi vă transmit date sau solicitări doar prin numere scurte – compuse din 3 sau 4 cifre – în nici un caz prin intermediul unor numere normale, de client, ori prin apelare de pe un număr necunoscut/privat/ascuns;

– Nu oferiţi persoanelor necunoscute bunurile dumneavoastră, nici chiar pentru scurt timp;

– Nu vă lăsaţi influenţaţi de persoanele care vă relatează situaţii cu impact emoţional;

– Verificaţi întotdeauna dacă situaţiile prezentate sunt reale;

– Nu aveţi încredere în persoanele care vă oferă câştiguri sau beneficii gratuit sau într-un timp scurt.

Sursa: IPJ Argeş

Adaugă un Comentariu

*