Știri, Muntenia-Sud, România|sâmbătă, iulie 4, 2020
Sunteți Aici Home » ADMINISTRAŢIE » INTERESELE DE GRUP CĂPUȘEAZĂ ACHIZIȚIILE PUBLICE! Guvernul întreține prin lege această suspiciune

INTERESELE DE GRUP CĂPUȘEAZĂ ACHIZIȚIILE PUBLICE! Guvernul întreține prin lege această suspiciune 

sedinta guvern

Institutul pentru Politici Publice (IPP) critică maniera netransparentă practicată de Guvern menită să alimenteze suspiciuni privind favorizarea unor interese de grup concomitent cu ascunderea unor informații de interes public rezultate din procedurile de achiziții derulate de regiile autonome și societățile comerciale cu capital majoritar de stat.

A 9-a rundă de modificări asupra legislației privind achizițiile publice din acest an a fost recent adoptată de Parlament conținând prevederi care afectează serios credibilitatea procedurilor de achiziții publice: regiile autonome şi companiile naţionale sunt exceptate de la obligativitatea folosirii prevederilor Ordonanței privind achizițiile, acestea nemaifiind asimilate Autorităților Contractante și urmând să-și elaboreze proceduri interne proprii de contractare a serviciilor/lucărilor. Față de textul adoptat și în contextul criticilor lansate de analiști și jurnaliști, Președintele ANRMAP oferă public câteva explicații care, în loc să lămurească publicul cum că în România există două categorii de regii/companii naționale diferențiate astfel funcție de mai multe criterii inclusiv de natura sursei veniturilor, sporesc confuzia și alimentează suspiciunile legate de încercarea Guvernului de a ascunde modul în care se cheltuie banii la nivelul acestor structuri în general netransparente cu modul în care își cheltuie fondurile. Cerem Președintelui ANRMAP să ofere public lista efectivă a regiilor care se vor supune și a celor care nu se vor supune prevederilor comune efectuării de achiziții publice urmând să își elaboreze norme interne pentru ca opinia publică să înțeleagă exact care este miza.

Peste 4 miliarde de Euro anual au achiziționat electronic în fiecare din ultimii 3 ani regiile și companiile naționale din România de unde și interesul public incontestabil de care Guvernul trebuia să țină cont în decizia de a excepta regiile/companiile cu capital de stat de la regulile stricte prevăzute în Ordonanța de Urgenţă nr. 34 privind achizițiile.

Prin exceptarea unora dintre regiile și companiile de stat să publice electronic achiziții respectiv prin creșterea pragului până la care se poate face achiziție directă, calitatea informațiilor din SEAP și relevanța lor la nivel național vor scădea considerabil, Statul cedând treptat din pârghiile de supraveghere a corectitudinii în achiziții, respectiv a eficienței în cheltuirea banilor publici. Studiile IPP din 2011 și 2012 (disponibile pe site la www.ipp.ro) indică o piață a achizițiilor publice cu o valoare totală anuală în creștere, ajungând în 2012 peste 17 miliarde de Euro. Accesul la toate informațiile derivate din derularea achizițiilor publice rămâne dificil (pentru acces la Contractul semnat în urma unei achiziții publice sunt necesare procese în instanță inițiate de societatea civilă) mai ales la nivelul regiilor și în special la nivelul celor care, colectând o parte/în totalitate venituri din tarife aplicabile populației, consideră că nu au nicio datorie de a explica public ce fac cu banii gestionați.

Mărirea în sine a pragului unei achiziții directe de la 15.000 la 30.000 Euro nu constituie neapărat o sursă de corupție decât în măsura în care statul nu este capabil să își pună la punct un mecanism eficient de control asupra celor tentați să ocolească legea prin lotizarea unui contract cu scopul folosirii unei proceduri simplificate de achiziții. În 2012 achizițiile directe au atins o valoare de aprox. 2 miliarde de Euro. Și în acest moment Autoritățile Contractante au obligația să notifice în SEAP orice contract de achiziție, indiferent de sumă și deci de procedura de achiziție aleasă, dar acest lucru se întâmplă după încheierea Contractului.

Sursa: IPP

Adaugă un Comentariu

*