Știri, Muntenia-Sud, România|marți, octombrie 16, 2018
Sunteți Aici Home » ECONOMIE » INTERVIU: „Viitorul este concurenţial şi nemilos cu cei nepregătiţi”! Ilie Drăgan, trainer EDU EUPC

INTERVIU: „Viitorul este concurenţial şi nemilos cu cei nepregătiţi”! Ilie Drăgan, trainer EDU EUPC 

ilie dragan 1

Mediul de business din România se află într-o continuă schimbare, iar cerințele de pe piața muncii devin tot mai riguroase în privința managementului de proiect. Atât de riguroase, încât o certificare internațională în acest domeniu a devenit aproape obligatorie pentru orice sector de business, de la IT, banking, până la construcții și aviație. Astfel, tot mai mulți Project Manageri sunt nevoiți să se conformeze și să susțină examenul pentru certificarea internațională Project Management Professional (PMP). Iar în România, Ilie Drăgan, de la EDU EUPC, este singurul trainer acreditat pe metoda Rita Mulcahy pentru programe de pregătire în vederea obținerii acestei certificării, respectiva metodă fiind cea mai inovatoare din domeniu, recunoscută și folosită în peste 50 de țări din toată lumea.

Cu o experiență de peste 17 ani în managementul proiectelor, Ilie Drăgan este inițiatorul primului master educațional din universitățile românești pentru managementul de program și, vreme de 5 ani, a făcut parte din boardul filialei din România a Project Management Institute (PMI), organism ce reglementează și oferă certificările în domeniu.

Într-un interviu acordat publicației nostre, Ilie Drăgan vorbește despre nevoile mediului de business din România și tendințele domeniului managementului de proiecte, despre importanța certificării PMP și despre cum îi poate ajuta această certificare pe Project Manageri nu doar în obținerea unui job mai bun sau în negocierea unui salariu mai mare, ci și în desfășurarea activităților de care se lovesc în fiecare zi în munca lor.

1. De ce nevoi se lovesc managerii de proiect în activitatea lor și cum i-ar putea ajuta o astfel de certificare?

Activitatea de management al proiectelor sau al investițiilor în România nu se desfășoară tocmai cum ar trebui, iar pentru asta e ușor să ne amintim de proiecte care au întârzieri ce se măsoară în ani, de autostrăzi care se prăbușesc sau de alte investiții nefuncționale.

Managerii de proiect, în special în Romania, se lovesc, de cele mai multe ori, de faptul că rolul lor nu este corect înțeles. În plus, în lipsa oricărei metodologii sau reglementări stricte care să stabilească cine are dreptul de a fi manager de proiect și ce cunoștințe sunt necesare pentru asta, aproape totul se desfășoară după ureche sau pe principiul «las’ că știm noi mai bine».

Acest lucru creează dificultăți și împiedică managerii de proiect să își facă treaba așa cum trebuie, fapt care generează efecte negative imediate asupra investiției sau a proiectului.

Certificarea internațională – dincolo de faptul că poziționează managerul de proiect, din punct de vedere al cunoștințelor privind implementarea corectă, la un nivel superior și dincolo de faptul că pentru acesta se deschid oportunități globale – ajută foarte mult și în structurarea și înțelegerea a ceea ar trebui să facă un manager de proiect, dar și cum să facă, astfel încât să poată, în ciuda contextului potrivnic, să livreze.

2.Care sunt domeniile din care vin cei mai mulți cursanți și cum îi ajută pe aceștia experience sharing-ul cu persoane dintr-o varietate atât de mare de sfere de activitate?

Domeniile care «au tras» managementul de proiect după ele sunt Telecom, IT, Banking şi, mai nou, Construcţiile. Participanţii vin din zone diverse pentru că, indiferent de industrie, dacă vrei să faci o investiţie trebuie şi ai nevoie de management de proiect ca la carte, altfel apar schimbări ce puteau fi evitate, riscuri incorect manageriate şi, bineînţeles, întârzieri şi pierderi.

În plus, cel mai recent raport al Global Infrastructure Hub (GIH), publicat în iulie 2017, arată că România are nevoie – numai în infrastructură! – de investiții de 237 miliarde de dolari până în 2040. Același raport arată că în sectorul de Energie, investițiile necesare se ridică la 62 miliarde de dolari, iar în Telecomunicații la 34 miliarde de dolari.

Însă, de la nevoie până la beneficii investiționale există o verigă slabă care se numeşte «capabilitatea de a livra proiecte». Degeaba avem nevoi, poate şi bani, dacă nu ştim ce şi cum să facem!

3. Așadar, din domenii atât de diferite, însă potriviți pentru același curs. Este vorba despre persoane care dețin funcții importante în cadrul unor companii mari, unele chiar de top. Și totuși, Project Managementul necesită instruire constantă. Ne puteți explica de ce? Care este, la ora actuală, viteza de schimbare a nevoilor din business?

Orice companie desfăşoară sau implementează proiecte, indiferent dacă recunoaşte acest lucru şi se comportă ca atare, sau nu recunoaşte şi își neglijează capabilitatea legată de respectivele proiecte, la o maturitate de nivel inferior.

Organizaţiile care recunosc acest lucru, şi îşi dezvoltă maturitatea şi capabilităţile în această direcţie, performează mai bine şi au şanse mai mari să supravieţuiască. Viteza de schimbare a pieţelor, indiferent de industrie, şi nevoia continuă de îmbunătăţire sau dezvoltare, atrage implicit nevoia de a gestiona proiecte. Spre exemplu, și dacă vrei să îmbunătăţeşti ceva în organizație, sau dacă ai o inițiativă, este necesar și să faci un proiect.

Astfel, indiferent dacă doresc sau nu, companiile, în special cele românești, trebuie să-şi dezvolte capabilităţi de a gestiona corect proiectele. Cu cât mai repede şi mai corect, cu atât mai bine pentru ele, deoarece viitorul este concurenţial şi nemilos cu cei nepregătiţi.

4. În afară de ajutorul privind obținerea certificării internaționale PMP, ce alte beneficii pot obține cursanții pentru practica de zi cu zi, prin participarea la acest curs?

În primul rând, cursanţii au şansa de a înţelege cu adevărat ce înseamnă managementul de proiect, dincolo de instrumente sau metode. Eu, personal, am înţeles ce e managementul de proiect pentru că am avut norocul de a învăța de la profesori practicieni care au ştiut să explice logic şi coerent acest topic dificil şi complex, pe care unii furnizori sau traineri din piata îl abordează incorect.

Este important, pentru cursanți, să înţeleagă improtanţa managementului de proiect în lumea reală şi ce anume trebuie făcut în organizaţii pentru a gestiona corect investițiile. Iar asta pentru că orice proiect integrat incorect poate provoca un dezechilibru organizaţional, manifestat de obicei prin conflicte, comunicare defectuoasă, resurse insuficiente, întârzieri sau pierderi financiare.

De asemenea, participanții la curs au şansa de a învăţa ce şi cum trebuie să gândească și să facă, dar şi cum să le explice celorlalţi importanţa lucrurilor făcute corect şi importanţa planificării înainte de execuţie. Asimilează noţiuni şi termeni în mod corect şi îşi structurează gândirea astfel încât pentru orice proiect viitor, şansele de implementare corectă să devină mult mai mari.

Așadar, cursanții pleacă de la curs cu un bagaj de cunoştinţe care le permite să se poziţioneze corect în proiect, în organizaţie și în industrie.

5. Câteva previziuni pentru sectorul de Project Management din România următorilor ani? Care sunt tendințele pieței și care anticipați că vor fi domeniile cu cele mai mari nevoi? Explicați, vă rog, și din ce puncte de vedere.

România suferă foarte mult în ceea ce priveşte proiectele, pentru că cei care ne conduc nu au înţeles că managementul de proiect este o capabilitate strategică.
Acest lucru face ca, în România, proiectele să dureze mai mult, să fie mai scumpe – prin pierderile şi întârzierile înregistrate, şi să nu aibă calitatea planificată. Grav este că, deşi acest lucru durează de mulţi ani, nimeni nu ia atitudine şi nu încearcă să pună lucrurile în ordine, astfel încât ajungi să te întrebi dacă e rea vointă, incompetență sau un joc al altora. Astfel, nu e de mirare că nivelul absorbției fondurilor europene este jalnic.

Toţi spun «spitale, străzi, şcoli şi.. alte investiţii». Este nevoie de ele, dar este nevoie să ştii cum să gestionezi aceste investiţii şi cum să reuşeşti să le implementezi. Acest lucru acum nu este reglementat şi, de multe ori, ideile și iniţiativele bune se pierd tocmai pentru că nu ştim CUM se face.

Nu avem metodologie, nu avem procese corect dimensionate, nu avem definiţii clare privind rolul şi responsabilitățile managerului de proiect, nu avem nici măcar reguli despre cum să folosim termenii din managementul proiectului sau cerinţe clare despre ce anume trebuie să ştie şi ce experiență trebuie să aibă o persoană care ocupă un rol de manager de proiect la un proiect semnificativ, ori un manager de program.

Probabil că în administraţia publică şi în companiile naţionale de stat, acolo unde s-ar putea face cel mai repede ordine, lucrurile vor trena, pentru că niciodată politicul nu a fost interesat de performanţă, transparenţă şi capabilităţi. Probabil cei care lucrează în proiecte cu finanţare europeană vor fi nevoiti să adopte PM2, noua metodologie propusă de CE, ceea ce dă o notă de speranţă că şi aici lucrurile se pot schimba.

În schimb, mediul privat, mai ales în condiţiile crizei de resurse, se va concentra pe îmbunătăţirea performanţei prin adoptarea de metodologii şi îmbunătăţirea proceselor şi ne asteptăm ca, aici, cerinţele pentru project management să fie mai clar definite şi aplicate.

Un rol aparte îl vor juca construcţiile, pentru că implementarea BIM în construcţii echivalează cu digitalizarea industriei şi va aduce foarte multe schimbări, una dintre ele fiind recunoaşterea rolului integrator al managerului de proiect, astfel încât nevoia de certificare va creşte, cu siguranţă, atât de mult încât ori vei fi capabil să gestionezi proiecte, ori te condamni singur la dispariţie.

6. Project Managerul este unul dintre pionii principali în derularea unui proces de business, însă acesta are, în jurul său, o adevărată armată de oameni specializați în alte arii, care contribuie în egală măsură la bunul mers al proiectelor. Cu ce cursuri vine EDU EUPC în întâmpinarea acestora pentru a-i ajuta să-și îmbunătățească performanțele?

Project Managerul este INTEGRATORUL, este cel care implementează într-un mod integrat proiectul. Iar această integrare se referă atât la diversele arii necesare sau determinate de conţinutul proiectului, cât şi la integrarea proiectului în organizaţia sau organizaţiile care l-au dezvoltat şi implementat.

La această dată nu există organizaţie sau industrie în care să nu existe proiecte, astfel încât toate capabilităţile ce ţin de dezvoltarea iniţiativelor, implementarea şi operaționalizarea ivestițiilor sunt la fel de importante ca şi cea de management al proiectelor.

Astfel, noi avem pregătite programe manageriale educaţionale aliniate din punct de vedere al conținutului şi calităţii, la cerinţele de formare a adulţilor pe sistem Bologna, care acoperă topicuri mai puţin întâlnite în piaţa de training românească – Strategie sau Inovare, Analiză de Business, Risk Management, precum și programe specifice industriei de dezvoltare software – Agile, sau pentru construcţii – BIM Project Management.

Educaţia este un proces continuu, dat atât de faptul că orice persoană îşi doreşte să evolueze în carieră către o poziţie managerială, cât şi de faptul că, pe măsură ce studiezi mai mult, îţi dai seamna cât de multe nu ştii. Dezvoltarea personală prin programe educaţionale de calitate este că o gimnastică pentru creier, pe care îl antrenează continuu, expunându-l la noţiuni și teorii, şi provocându-l să găsească soluţii practice la ceea ce faci zi de zi.

Adaugă un Comentariu

*