Știri, Muntenia-Sud, România|marți, octombrie 20, 2020
Sunteți Aici Home » ADMINISTRAŢIE » EPOPEE: Iată cum a pierdut Primăria Târgovişte şoseaua de centură! Subiectiv şi politic!

EPOPEE: Iată cum a pierdut Primăria Târgovişte şoseaua de centură! Subiectiv şi politic! 

centura targoviste 1

Situaţia este destul de tensionantă la Primăria Târgovişte, acum, când se constată că toate proiectele europene de importanţă vitală pentru funcţionarea unei infrastructuri eficiente, moderne, europene, sunt la pământ. Primarul interimar Cristian Stan este hotărât să scoată toate bubele la vedere, chiar dacă supurează rău şi există mari şanse de răspundere penală pentru cei care le-au produs.

Din câte a spus astăzi Stan, pentru centura municipiului Târgovişte există riscul unor corecţii financiare de 100%, ipoteză susţinută şi de preşedintele Consiliului Judeţean Dâmboviţa – Adrian Ţuţuianu cu ceva vreme în urmă. Din cele constatate acum, se vede clar faptul că, la nivelul Primăriei Târgovişte, transparenţa nu a funcţionat deloc, iar accesul la documente, la informaţii, la stările de fapt, nu îl aveau decât unii, eventual pe filieră politică. Nici măcar consilierii locali, care, de obicei, se ciondănesc pe lucruri mărunte, nu aveau habar de cum stau lucrurile, de ceea ce se întâmplă în jurul lor.

Este drept, la data câştigării licitaţiei pentru şoseaua de centură se ştia că firmele desemnate vin pe oarece filiera politică, fiind apropiate de structurile PDL. Dacă urmărim cronologic desfăşurarea evenimentelor, ajungem să desluşim multe iţe, multe necunoscute. Oamenii din Primărie încep, încet-încet, să vorbească de presiuni, stres şi alte probleme în ton cu ilegalitatea.

Cristian Stan – primarul interimar al municipiului Târgovişte a pornit bine şi are şanse să devină un edil bun. Faptul că vrea să demaşte abuzurile şi faptele care s-au desfăşurat într-o totală contradicţie cu legea îl absolvă de eventuale vine şi îi creează prestanţă. Astăzi, a vorbit despre şoseaua de centură şi zbaterile pentru ca acest proiect să fie dus până la capăt anul acesta, deziderat greu de atins ţinând cont de volumul mare de lucrări şi complexitatea lor. Ar fi nevoie de o firmă de supermani ca să se încadreze în termenele corecte.

cristi stan

Construcţia acestei importante artere rutiere a pornit cu ghinion. Firmele care au câştigat, agreate politic de puterea de la aceea vreme, nu şi-au făcut treaba. Se poate spune că a existat un soi de toleranţă din partea administraţiei din moment ce echipa de implementare a proiectului a purces la sesizări, încă din 7 octombrie 2011, că nu se lucrează în conformitate cu cerinţele.

„În informarea respectivă se menţiona că, deşi volumul lucrărilor executate ar trebui să fie undeva la 34,87% din total contract, la momentul respectiv lucrările se situau la nivelul a 10,32%”, dezvăluie Cristian Stan.

A existat prima propunere de reziliere a contractului, dar ideea nu a fost agreată politic şi s-a tras de timp. La vremea respectivă, societatea CAST, cu sediul în Brăneşti, judeţul Prahova, al cărui administrator a fost reţinut de DNA Alba-Iulia în urmă cu câteva zile, era apropiată de cercurile PDL.

Propunerea de reziliere a venit iniţial de la dirigintele de şantier şi a fost preluată apoi de unitatea de implementare a proiectului. De aici se pare că vin şi presiunile la care a fost supusă de către Florin Popescu, pe atunci preşedintele Consiliului Judeţean şi şef al PDL Dâmboviţa, Dana Popa – directorul economic al Primăriei Târgovişte, care făcea parte din echipa de implementare. Este perioada în care şi presa a observat o oarece răceală şi în relaţiile dintre Gabriel Boriga – primarul municipiului şi Florin Popescu. De ce nu a reziliat contractul imediat ce a primit sesizarea edilul Boriga, este uşor de anticipat. Nu i s-a permis!

„Argumentele în vederea rezilierii contractului erau multiple, şi anume: utilizarea de soluţii care nu sunt conforme cu documentaţia de execuţie; mixtura aşternută pe strada Laminorului nu corespunde specificaţiilor tehnice; aşternerea stratului de mixură asfaltică s-a realizat pe un sector unde lucrările de canalizare nu aveau documentele de calitate; tipul mixturii din stratul de legătură nu este cel aprobat şi specificat în proiectul tehnic. De asemenea, se comunică două neconformităţi privind executarea umpluturii compacte la canalizare, respectiv utilizarea unui material fără aprobarea inginerului şi nerespectarea sortului aferent materialului respectiv”, completează Cristian Stan.

Echipa de implementare a fost pusă în situaţia de a-şi da demisia văzând că faptele negative se înmulţesc şi exista riscul să fie găsiţi ţapi ispăşitori în cazul realizării unor controale. Au fost şase astfel de sesizări. La 7 octombrie 2011 au propus reziliera contractului, realizată în fapt, tocmai în 23 iulie 2012. Încă o perioadă de întârziere ciudată! S-a tras de timp sperându-se probabil că lucrările vor intra într-un ritm.

„În acest context, s-a reluat procedura de atribuire a contractului ajungându-se până la momentul 23.08.2013, când marcăm perioada de evaluare a noilor oferte. Şi aici identificăm o perioadă de aproximativ opt luni, până la 24.03.2014, perioadă în care, practic, contractul a fost blocat. Din punctul meu de vedere, mai mult de trei luni nu ar fi trebuit să se piardă cu această evaluare. Am identificat aşadar 12 luni în care contractul a fost blocat din motive subiective”, declară primarul interimar.

Alt ghinion! A doua firmă desemnată pentru continuarea lucrărilor – Tehnologica Radion a intrat în insolvenţă, iar, din câte ştim, patronul societăţii – Theodor Berna este reţinut într-un dosar de evaziune fiscală şi spălare de bani cu un prejudiciu adus bugetului de stat de aproximativ 100 de milioane de euro.

Edilii municipiului Târgovişte au avut mai multe întâlniri cu administratorul judiciar şi constructorul în vederea găsirii unei soluţii, astfel încât să nu se piardă banii europeni iar Târgoviştea să nu râmână fără şosea de centură.

Se pare că nu s-a ajuns la nici un rezultat notabil, altfel nu ar fi trebuit acum să se procedeze la o nouă achiziţie publică.

„Eu sper ca evaluarea să fie definitivată în maximum o lună şi jumătate. În acest sens, am procedat la delegarea unor persoane către compartimentul achiziţii asfel încât să asigurăm funcţionarea în bune condiţii a acestui departament pe fondul misiunii deosebit de dificile de evaluare”, completează Cristian Stan.

O misiune greu de îndeplinit de actuala echipă de conducere a Primăriei, ţinând cont că s-a întârziat un an de zile cu implementarea acestui proiect important pentru municipiul Târgovişte.

„Situaţiile pe care le avem sunt următoarele: finalizăm cu succes evaluarea, avem un câştigător, semnăm contractul şi încercăm să finalizăm proiectul până la sfârşitul acestui an, atunci avem situaţia cea mai fericită. O altă situaţie – identificăm un ofertant care îndeplineşte condiţiile legale, încheiem contractul, dar nu reuşim să finalizăm lucrările până la sfârşitul anului, în acest context contravaloarera la toate lucrările care trec de 31.12.2015 devine cheltuială neeligibilă şi va fi suportată din bugetul de venituri şi cheltueli al municipiului Târgovişte. Poate exista şi situaţia în care niciunul dintre ofertanţi nu îndeplineşte condiţiile legale şi atunci proiectul este compromis, fiindcă este imposibilă realizarea unei noi proceduri de atribuire a contractului de execuţie de lucrări”, afirmă, mâhnit, Cristian Stan.

ADR Sud Muntenia a declarat proiectul şoselei de centură de la Târgovişte unul cu risc major de neimplementare.

„La acest moment, suntem pe muche de cuţit cu unul dintre cele mai importante proiecte din municipiul Târgovişte”, conchide Cristian Stan.

Sunt semnale că DNA va declanşa o anchetă la Târgovişte, mergând tocmai pe firul derulării acestui proiect.

Răspuns la EPOPEE: Iată cum a pierdut Primăria Târgovişte şoseaua de centură! Subiectiv şi politic!

  1. moshu49

    bleah, care cu CAST (PDL), care cu RADION (PSD)…
    aşa că să nu ne mai iluzionăm, s-a ales praful şi de această „măreaţă” investiţie
    iar premarele ăsta interimar vorbeşte de parcă ieri a fost paraşutat în primărie
    nu rămîne decît ca DNA-ul să ne ia putregaiul :(

     

Adaugă un Comentariu

*