Știri, Muntenia-Sud, România|miercuri, iunie 3, 2020
Sunteți Aici Home » ACTUALITATE » PROVOCARE: De ce nu citesc elevii? Dezbatere cu profesorii de română din judeţul Dâmboviţa

PROVOCARE: De ce nu citesc elevii? Dezbatere cu profesorii de română din judeţul Dâmboviţa 

dezbatere profesori 1

Scăderea interesului pentru lectură al elevilor a fost analizată, în această săptămână, de profesorii de limba și literatura română din județul Dâmbovița. Evenimentul a avut loc la Liceul Tehnologic „Udrea Băleanu” din comuna Băleni. La manifestare, a fost invitată și autoarea unei cărţi care își propune să aducă soluţii pentru profesorii care se confruntă cu elevi care nu mai citesc. Este vorba de Florentina Sâmihăian, care a scris o carte despre predarea limbii și literaturii române. Florentina Sâmihăian este conferențiar universitar doctor la Facultatea de Litere din cadrul Universității București.

Întâlnirea a fost organizată în cadrul Cercului Pedagogic de Limba și Literatura Română. Astfel, evenimentul dedicat profesorilor, periodic, s-a desfășurat într-o manieră inedită, cu prezentarea unei cărți de specialitate, precum și cu ateliere de lucru, fiind, în final, un veritabil curs de formare – după cum au apreciat dascălii prezenți la reuniune. Aceasta a fost și intenția coordonatorului evenimentului, inspector de limba și literatura română, limbi neoclasice și neogreacă din cadrul Inspectoratului Școlar Dâmbovița, profesor Tatiana Ghiță, care s-a transformat într-un veritabil jurnalist-moderator al unei dezbateri de calitate, plină de substanță, demne de platoul unei televiziuni pe teme din domeniul educației.

Activitatea s-a desfășurat și cu sprijinul unor profesori de limba și literatura română din județul Dâmbovița, care au organizat ateliere de lucru pentru profesori, pe tema dezvoltării competențelor de lectură la elevi. Este vorba de Camelia Dinu de la Colegiul Național „Ienăchiță Văcărescu” din Târgoviște, Violeta Bucur de la Școala Gimnazială Nr. 4 „Elena Donici Cantacuzino” și Aurora Zamfir de la Școala Gimnazială „Mihai Viteazul” din Pucioasa.

dezbatere profesori 3

Cadrul generos al reuniunii profesorilor dâmbovițeni a fost Liceul Tehnologic „Udrea Băleanu”, unitate de învățământ aflată în plin proces de modernizare și reabilitare. Dincolo de frumusețea unei clădiri noi care găzduiește cea mai mare unitate de învățământ din mediul rural dâmbovițean, cu clase 0-XII, a răzbătut sensibilitatea și ospitalitatea unor oameni care într-adevăr sfințesc locul. Este vorba de directorul Elena Pavelescu – profesor de limba română, directorii adjuncți – Laurențiu Tiberiu Costache și Toader Gheorghe, precum și de întreaga echipă care muncește „ca la o uzină”, după cum au declarat profesorii de aici. Unitatea de învățământ are 1.230 de elevi, 49 de clase și aproximativ 80 de cadre didactice.

Profesorii, în special, membrii Catedrei de Limba și Literatura Română de la Liceul Tehnologic „Udrea Băleanu” din Băleni, alături de directorul instituției, și-au întâmpinat oaspeții, în mod tradițional, cu pâine și sare, dar, mai ales, purtând costum popular, purtând ia cu dragoste și respect. Tabloul a fost încântător, oferind evenimentului un stil autentic, semn că tradițiile sunt la loc de cinste în această comunitate. Un grup de elevi a susținut un scurt moment artistic cu cântece românești, dar și bulgărești, pentru că în această comunitate conviețuiesc români și bulgari. Astfel, reuniunea profesorilor de română din județul Dâmbovița s-a bucurat de un cadru generos, potrivit pentru o astfel de întâlnire, coborât parcă din scrierile idilice despre satul românesc.

„Am dorit să fie un eveniment viu și tot atât de util pentru oamenii din acest domeniu, profesorii de limba și literatura română, care se confruntă cu diverse dificultăți, inclusiv cu criza lecturii la copii. Profesorii trebuie să-și centreze predarea pe copil, să urmărească interesele acestuia. Trebuie să ne depărtăm de uniformizare, sunt copii mai mult înzestrați de la Dumnezeu, iar alții, mai puțin, cu apetit redus pentru citit. Fiecăruia în parte trebuie să-i oferim șansa dezvoltării personale, potrivit aptitudinilor și competențelor personale. Centrați predarea pe elev, în funcție de ritmul fiecăruia, fugiți de uniformizare. Nu lucrați potrivit nivelului clasei, aveți grijă, fiți atenți la ritmul fiecărui elev”, le-a recomandat profesorilor dâmbovițeni, inspector de limba și literatura română, limbi neoclasice și neogreacă din cadrul Inspectoratului Școlar Dâmbovița, profesor Tatiana Ghiță.

dezbatere profesori romana 6

 

„În acest sens, am gândit organizarea Cercului Pedagogic într-o manieră inedită, cu prezentare de carte și ateliere de lucru pentru profesori, în fapt, un veritabil curs de formare destinat dascălilor în domeniu. Am gândit o întâlnire cu profesorii de gimnaziu și liceu pentru a stabili un dialog viu între aceștia, o punte de legătură pentru a fi atenți la modul în care își formează elevii, să analizeze la ce nivel sunt la începutul gimnaziului, la terminarea clasei a-VIII-a și unde trebuie să ajungă la finalul liceului în ceea ce privește noțiunile achiziționate. Profesorii de gimnaziu și liceu trebuie să le proiecteze elevilor traseul devenirii lor, să-i formeze, să-i modeleze, să-i atragă spre lectură, spre carte, care le poate aduce o viață mai bună”, a mai precizat inspector Tatiana Ghiță.

„Scăderea interesului pentru lectură, manifestat de elevii din zilele noastre, este cauzat și de lista cărților recomandate de profesorii de limba română. Copiii de astăzi au au apetit crescut pentru literatura contemporană și autori britanici sau americani. Astfel, profesorii de română trebuie să se adapteze, să îi înțeleagă și să nu se mai iluzioneze că aceștia mai pot citi integral, autori clasici. În niciun caz, aceștia nu trebuie excluși, însă profesorii trebuie să devină precum jurnaliștii, informându-i pe elevi și despre textele actuale pentru a-i atrage spre lectură”, a fost o altă părere avizată, exprimată de profesor de limba română la Colegiul Național „Ienăchiță Văcărescu” din Târgoviște, Camelia Dinu.

Provocări actuale pentru profesor şi elev, cu Florentina Sâmihăian

La reuniunea profesorilor dâmbovițeni a fost invitat conferențiar universitar doctor la Facultatea de Litere din cadrul Universității București, Florentina Sâmihăian. Cu acest prilej, profesorul universitar și-a prezentat o carte de specialitate, un volum de didactică, în care prezintă dificultățile cu care se confruntă profesorii de română, dar și elevii. Totodată, autoarea a precizat că în carte sunt prezentate și anumite soluții pentru depășirea fenomenului crizei cauzate de scăderea interesului pentru lectură la elevii din generația de astăzi. Cartea se intitulează „O didactică a limbii şi literaturii române. Provocări actuale pentru profesor şi elev”.

Autoarea Florentina Sâmihăian a ținut să precizeze în cadrul manifestării că „elevii din zilele noastre sunt o generație digitală, pentru care trebuie să regândim lecturile școlare pentru a nu întrerupe dialogul cu ei.

dezbatere profesori 2

Generația „HOMO ZAPPIENS” este altfel și nu trebuie să întrerupem dialogul cu ei

„Generația aceasta digitală, numită HOMO ZAPPIENS, are alte competențe, alte aptitudini. Nu avem nicio șansă dacă nu îi înțelegem, dacă nu încercăm să intrăm în dialog cu ei. Riscăm să îi pierdem. Vă spun acest lucru, în calitate, atât de profesor la Facultatea de Litere, cât și ca părinte. Cititul ne conduce pe calea regală spre autocunoaștere. În calitate de profesori, trebuie să știm să îi conducem pe acest drum, al cititului, al lecturii, care este, în final, o cale spre cunoașterea de sine”, a mai precizat autoarea cărții de didactică a limbii române, Florentina Sâmihăian.

Evenimentul desfășurat la Băleni s-a bucurat și de participarea inspectorului general al Inspectoratului Școlar Dâmbovița, profesor Sorin Ion, care a ținut să precizeze că „deși predă, în prezent, matematica, în calitate de elev, a fost olimpic la română și și-a dorit o perioadă să devină profesor de română până când destinul a înclinat în favoarea științelor exacte”. La rândul său, inspectorul general le-a recomandat elevilor prezenți la eveniment pentru susținerea unui moment artistic să citească, iar profesorilor să persevereze pentru a-i atrage pe acest drum al autocunoașterii.

Despre lectură, inspectorul de limbă și literatură română, profesor Tatiana Ghiță a ținut să puncteze că „elevii trebuie să citească, nu, pentru că așa trebuie, nu, pentru că așa ar vrea profesorii, ci pentru că, așa, elevii își clarifică sensul propriei vieți. În final, cărțile ne fac mai fericiți pentru că ne deschid porți noi pe drumul cunoașterii de sine. În plus, elevii trebuie să înțeleagă faptul că lectura nu trebuie să se încheie la terminarea școlii, cititul trebuie să existe permanent în viața lor, aceasta fiind cheia unei vieți mai bune. După ce am terminat școala, nu mai am nevoie de lectură, cred unii copii. Ba da! Trăim într-o societate, care, din fericire sau nu, pentru noi, se dezvoltă mai repede decât ne dezvoltăm noi, competențele cognitive. Copiii nu trebuie să citească pentru că așa e bine, că așa ar vrea profesorii sau părinții, ci pentru că aceasta este cheia unei evoluții pe drumul vieții. În final, putem avea o viață mai bună, un loc de muncă mai bun, numai prin intermediul unei educații de calitate asigurată de informare, de citit”, a spus inspectorul Tatiana Ghiță.

Mădălina Zamfir

dezbatere profesori 4dezbatere profesori 5

Adaugă un Comentariu

*