Conectați-vă cu noi

ACTUALITATE

Fermierii din Moroeni sunt iar în conflict cu administraţia locală pentru păşunile alpine!

Publicat

pe

Şedinţă de Consiliu Local, astăzi, în comuna Moroeni, judeţul Dâmboviţa. Cu multe contraziceri şi acuze! În sală, câţiva crescători de animale din comună, nemulţumiţi de procedura prin care administraţia locală urmează să atribuie păşunile montane.

Conform hotărârii adoptate în baza indicaţiilor formulate de Prefectura Dâmboviţa, se va organiza licitaţie publică. Oamenii şi-ar fi dorit închiriere prin încredinţare directă, să meargă lucrurile repede, fiindcă nu mai au timp să depună la APIA, până la data de 15 mai, documentaţia necesară pentru a obţine subvenţiile agricole.

Iniţial, Consiliul Local Moroeni stabilise, printr-o hotărâre din luna martie, că, în situaţia în care nu există mai multe solicitări pentru aceeaşi suprafaţă de păşune montană, aceasta să fie dată fără licitaţie. Numai că cele stipulate în respectiva hotărâre nu au mulţumit toţi fermierii, astfel că problema a ajuns pe masa de lucru a prefectului. Şi, de aici, s-a cerut revocarea HCL, pe motiv de nelegalitate. Astăzi, au fost corectate erorile, în sensul că e musai ca atribuirea să fie realizată prin licitaţie!

Crescătorii de animale prezenţi, prin vocea preşedintelui Asociaţiei „Bujorul de Munte” – Florin Bănescu, au insistat ca păşunile, evident cu excepţia celor pentru care există mai multe solicitări, să fie date în chirie, nu în concesiune, întrucât procedura ar fi mai rapidă şi ar avea timp să depună dosarele pentru subvenţiile APIA. Consiliul Local a decis să meargă pe concesiune, care presupune obligatoriu licitaţie publică. S-a motivat că există cereri în acest sens de la fermieri care vor să amenajeze stâne la standarde europene, iar în baza unui contract de închiriere nu pot nici măcar să bată un cui. Doar concesiunea le permite să investească! Este ceea ce ar fi recomandat şi comisia de la Ministerul Agriculturii care s-a deplasat anul trecut în comuna Moroeni. Plus că nu s-ar câştiga cine ştie ce zile între cele două tipuri de atribuire!

Până la urmă, s-a depăşit momentul. Licitaţie pentru concesiune să fie! Dar, a apărut o altă problemă. Consiliul Local a votat, încă de luna trecută, o procedură conform căreia participanţii trebuie să depună, între alte documente, şi un certificat fiscal eliberat de ANAF, din care să reiasă că nu au datorii la stat. Nemulţumirea derivă din faptul că, în cazul Asociaţiei, se cere să existe la dosar certificat fiscal pentru fiecare membru în parte, nu unul din care să reiasă că asociaţia, ca entitate, nu are datorii la stat. Este ceea ce nu convine preşedintelui Florin Bănescu şi nici celorlalţi membri, considerând că sunt discriminaţi. De aici, s-a pornit altă dispută. Fiecare parte şi-a susţinut punctul de vedere, cu argumente pro şi contra. Pentru crescătorii de animale a fost degeaba. Consiliul Local n-a cedat.

Florin Bănescu

„Trebuia să se fi ţinut cont de Asociaţie, care a fost înfiinţată pentru oamenii din comună care au doar câteva animale. Unde le vor duce să păşuneze? O să venim cu ele la Primărie şi o să vă punem băţul în mână. Dacă nu le mai putem duce pe munte, o să le dăm la abator”, a spus Florin Bănescu.

Potrivit primarului Laurenţiu Moraru, le rămâne totuşi la dispoziţie islazul comunal. Şi participarea la licitaţie! Dar, dacă se găseşte mereu cineva care să conteste hotărârile Consiliului Local, în fiecare lună se va adopta alta, iar păşunile montane se vor da către crescătorii de animale cu şi mai mare întârziere, plus că se va majora şi preţul.

„Este mai omenesc să atacaţi în instanţă doar licitaţia organizată pentru un anume munte, dacă aveţi o supărare. Nu mai atacaţi hotărârea luată de Consiliul Local. Aşa are de pierdut toată lumea. Dumneavoastră nu puteţi depune dosarele la APIA, iar administraţia locală nu poate încasa bani de la cei care vor să liciteze. Trebuie să rezolvăm problema asta. Sunt 7 munţi şi nu cred că am mai mult de 5-6 cereri. Anul trecut, a păşunat fiecare pe unde a vrut şi aţi pierdut şi dumneavoastră, că nu aţi luat subvenţii APIA, a pierdut şi Primăria, că nu a încasat niciun leu de la crescătorii de animale”, a explicat primarul Laurenţiu Moraru.

Lauenţiu Moraru – primar Moroeni

Hotărârea a trecut cu 10 voturi pentru şi o abţinere. Edilul speră ca, de această dată, să nu mai apară contestaţii care să oprească procedura de licitaţie publică pe care o va iniţia săptămâna viitoare. Rămâne de văzut ce va urma. Cert este că, potrivit legii, licitaţiile se pot ţine dacă există cel puţin trei ofertanţi. În caz contrar, trebuie să se reia procedura.

Fermierii prezenţi astăzi la şedinţa Consiliului Local Moroeni au plecat nemulţumiţi. Din punctul lor de vedere, administraţia locală nu îi sprijină cu nimic. Doar le îngrădeşte drepturile!

„Totul depinde de Consiliul Local. Sunt aleşii noştri şi nu ne ajută. Ne pun beţe-n roate. Contractele trebuia să fie încheiate până la 31 martie. Sunt crescători mici care şi-au dus animalele în judeţul Prahova”.

Consilierii le-au replicat că mai mult decât să pornească licitaţia de la preţul minim calculat conform legislaţiei în vigoare, cu mult sub cel din anul 2013, şi să limiteze participarea doar pentru crescătorii de animale din comună, nu puteau face.

„Aveţi loc toţi. Sunt şapte munţi. Ce este aşa greu să te duci până la Pucioasa să iei un certificat fiscal”?

Asociaţia „Bujorul de Munte” are în componenţă 27 de membri, care deţin în proprietate aproximativ 2.000 de oi şi 400 de vaci. Până la 31 decembrie 2017 a avut contract pentru păşunea montană „Oboare 2”. Anul acesta, şi-ar fi dorit şi „Oboare 1”.

ACTUALITATE

Negocierile privind politica de coeziune 2021-2027 trebuie urgentate!

Publicat

pe

Comisarul european pentru politică regională Corina Creţu a îndemnat miniştri UE responsabili cu politica de coeziune să urgenteze negocierile privind cadrul general pentru perioada 2021-2027, atunci când acestea vor fi reluate în toamnă – informează Centrul Europe Direct Târgovişte.

„Toate noile programe ar trebui să fie pregătite pentru a putea începe din prima zi a anului 2021, astfel încât să existe certitudine și continuitate în finanțarea dedicată regiunilor, orașelor și mediului de afaceri. Vom continua să lucrăm însă până atunci, Comisia fiind de altfel în contact permanent cu statele membre pentru a pregăti noile programe în baza priorităților de investiții incluse în cele mai recente rapoarte și recomandări specifice de țară”.

Totodată, Corina Creţu a salutat, în cadrul reuniunii de la Luxemburg din data de 25 iunie, progresele înregistrate până acum şi a prezentat motivele pentru care se propune o conexiune mai strânsă între politica de coeziune post-2020 și semestrul european. Din punctul de vedere al înaltului oficial european, potenţialul maxim al investiţiilor strategice poate fi atins doar într-un climat favorabil dezvoltării mediului de afaceri și care să stimuleze creșterea economică.

Citește în continuare

ACTUALITATE

13 milioane de euro pentru înfiinţarea şi funcţionarea grupurilor de producători

Publicat

pe

Adrian Chesnoiu - director general AFIR (Sursa foto: https://i.ytimg.com)

Astăzi – 26 iunie 2019, a fost lansată o nouă sesiune de primire a cererilor de finanţare pentru înființarea și funcționarea grupurilor de producători în sectorul agricol și în cel pomicol, prin submăsurile 9.1 și prin 9.1a din cadrul Programului Național de Dezvoltare Rurală 2014 – 2020.

Alocarea financiară anuală este de 7.729.354 euro pentru submăsura 9.1 „Înființarea grupurilor de producători în sectorul agricol” și de 5.300.811 euro pentru submăsura 9.1a „Înființarea grupurilor de producători în sectorul pomicol”. Pragul minim al punctajului pe care trebuie sa îl întrunească o cerere de finanțare pentru depunere este de 10 puncte.

„Sprijinul financiar acordat prin PNDR 2020 este direcționat pentru a susține înființarea și funcționarea grupurilor de producători, astfel încât să se poată asigura valorificarea în comun a produselor agricole ale membrilor, dar și integrarea pe piaţă a producătorilor primari prin adaptarea producţiei acestora la cerinţele pieţei şi comercializarea în comun a producţiei lor. De asemenea, fondurile pe care le punem acum la dispoziția fermierilor pot fi utilizate pentru a asigura îmbunătăţirea performanţelor generale şi creşterea veniturilor generate de exploataţiile agricole și pentru crearea şi promovarea lanţurilor scurte de aprovizionare”, precizează Adrian Chesnoiu – director general AFIR.

Sprijinul public acordat este 100% nerambursabil şi nu poate depăşi suma maximă de 100.000 euro/an și 10% din valoarea producţiei comercializate în primii cinci ani de la recunoaștere. Sprijinul, acordat în baza unui plan de afaceri, este forfetar, degresiv, plătit în tranșe anuale, pentru o perioadă care nu poate depăși 5 ani de la data la care grupul de producători a fost recunoscut.

Cererile de finanțare se depun on-line pe pagina de internet a AFIR, www.afir.info, până în data de 30 septembrie 2019, ora 16:00 sau până la epuizarea fondurilor disponibile.

Citește în continuare

PUBLICITATE

Cele mai citite

Politică de cookies | Politică de confidențialitate

© 2014 - 2018 incomod-media.ro. Toate drepturile rezervate. ISSN 2285-7095 | Servicii Web Florin Web



error: Conținutul este protejat!!