Connect with us

ACTUALITATE

Jurnal din Turcia (III). Fascinanta Cappadocia, între Valea Cămilei și orașul subteran

Publicat

pe

Vânt, care a bătut în rafale în Cappadocia. Te lua pe sus. Cerul s-a aflat ore în șir sub ocupația norilor de praf. O mască pentru gură și nas ar fi fost excelentă în condițiile date. Din când în când, picăturile de ploaie încercau să răzbată prin gloata de glod mărunțit adus de vânt de pe vârfurile și văile Cappadociei.

Incursiunea noastră prin această fascinată provincie s-a întins pe parcursul a câtorva ore. Noroc că am avut autocarul la dispoziție. Am putut să mai păcălim vremea, să ne facem că fugim de furtuna de praf, de ploaie… Am uitat repede de intemperii când am ajuns în Valea Cămilei. Numele îi vine de la o formațiune de stâncă sculptată de mama natură, cu migală și răbdare, asemănătoare cu renumitul animal, rege al deșertului. Cămila, opera lucrată de natură folosindu-se de vânt și apă drept elemente ajutătoare, se află în centrul acestui parc fascinant.

Alte piese de rezistență ale văii: „mama, tata și copilul” și, cum a spus glumeț Ozy, mai în spate, se află și soacra. Mai este „ursul”. Îl distingi rapid, dacă te afli într-o poziție vizuală bună și îți mai pui la contribuție și imaginația. De rezistență și „prințesa și prințul” prinși într-un ritm de vals, zic cei mai mulți, sau într-o scenă de tandrețe. Multe, multe astfel de creații ale mamei natură, cum îi place ghidului nostru să spună.

Îți poți imagina orice. Îți poți modela singur în minte un personaj cu care să însuflețești aceste stânci care creează un peisaj unic la nivel universal. Din decor, pentru a fi tabloul complet, lipseau baloanele cu aer cald. Zilele acestea, din cauza vântului puternic, autoritățile nu au permis ridicarea acestor mașinării zburătoare simple ca și păsările cerului. Doritorii au oftat. Doar atât. Mai mult, nu s-a putut. Economie la buzunar! Un zbor cu balonul urcă la 200 de euro ora. Acum, în extrasezon!

După câteva zeci de minute pierdute în admirație printre aceste frumuseți naturale, am pornit mai departe. Următoarea oprire la catedrala creștină Selime, săpată în stâncă, la o înălțime apreciabilă, de către greci. Acum, încăperile unde exista biserica, cu tot ceea ce ține de un astfel de așezământ de inchinaciune, sunt goale. Grecii au plecat de pe aici. Le-au rămas doar rădăcinile acelor timpuri. Până urci la biserică, treci pe lângă o sumede de tarabe cu suveniruri, ba chiar și cu antichități. Crucifixe din alamă și bronz, statuete din același metal, reprezentantând-o pe Fecioara Maria, și alte tipuri de obiecte ciupite de timp și multe dintre ele ar putea purta cu brio marca de inutilitate. Cineva spunea că nu ne sfătuiește să cumpărăm astfel de vechituri, chiar dacă negustorii ne atrag cu prețuri bune. Este posibil, fără să avem habar, ca respectivele obiecte să fie considerate piese de patrimoniu și, la Vamă, poți să ai neplăceri. Să te rețină poliția de frontieră până când se stabilește de către specialiști dacă piesele sunt de patrimoniu. Și, uite așa, stai câteva zile reținut! Pierzi și avion, și autocar… Plus cheltuiala aferentă care nu privește autoritățile, bașca sperietura. Așa că mai bine te mulțumești cu figurine reprezentând Cappadocia, magneți sau un fes tricotat de gospodinele turcoaice.

Am pornit spre „Valea Îndragostiților”. Un pic smeriți. Și aici și-a făcut de cap vântul. În acest perimetru ar veni, de obicei, tinerii care își jură iubire veșnică și, pentru a pecetlui această legătură, apelează la un ritual specific acestei zone. De la tarabele din preajmă, cumpără niște ulcele mici, colorate, pe care, la cerere și contracost, își inscripționează numele, data la care s-au aflat în Vale și câte o declarație de dragoste. Apoi, ulcelelele sunt prinse, legate bine, într-un loc special amenajat. S-au adunat mii. Și parcă de acolo radiază dragoste. Se revarsă în Cosmos poveștile de iubirea ale celor care au trecut pe aici. Visul lor s-a transformat într-o broderie colorată care sună frumos însuflețită de vânt. Ce este mai departe nu se știe, dar urmele sunt frumoase…

Punctul culminant al călătoriei de astăzi prin Cappadocia s-a consumat într-unul dintre orașele subterane. Adăposturi săpate în muntele de tuf calcaros de către localnicii vremurilor de mult apuse pentru a se ascunde și a rezista timp îndelungat în cazul în care năvălesc peste ei dușmanii. Nu am pătruns mult în galerii, în acest complex bine gândit de cazemate subterane. Într-o jumătate de oră, am ieșit afară, dar a fost destul pentru a ne conecta la trecut și pentru a vedea cum au stat lucrurile pe aici. Parcă e mai bine la are curat…

Cu vântul biciuindu-ne din toate părțile, am înaintat cu greu spre autocar. Ne mai chinuia un pic și foamea. Ați înțeles! Am mers la masă! Localul, undeva mai la marginea orașului Nevșehir. Și acesta săpat în stâncă. Aici, am servit preparate tradiționale. Supă cremă de legume, orez și ghiveci cu carne de pui, gătit la oală de lut. Prânz bunicel pentru cei cu foame. Acceptat mai greu de cei pretențioși și neantrenați cu bucătăria turcească. Sătui, am mai făcut un tur. Așa, parcă pentru digestie! La Cetatea Ortahisar. Bine, nu am urcat pe acea culme unde se afla fortul. Am mers într-o zonă de belvedere, de unde am putut admira și cetatea și întregul orășel săpat în piatră. Grecesc și acesta.

Acum, pare părăsit. Dar încă emană forță, respect și solemnitate. Aici, a fost ultima oprire. Ne-am întors la hotel pentru a ne încarca bateriile pentru următoarea zi. La masă, ne-am „bătut” cu un grup numeros de turiști chinezi pe bucatele turcești. Toate din abundență și, multe, neînțelese de noi. Cu dulciurile a fost ușor. Pe toate meridianele lumii, prăjiturile au același gust. Buuun!!!

Urmărește Incomod Media și pe Google News

Cititi mai mult
Reclamă
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ACTUALITATE

Informare CNAS privind obligațiile furnizorilor de servicii medicale în raport cu sistemul e-Factura

Publicat

pe

De

Conform prevederilor legislației referitoare la sistemul naţional privind factura electronică [1], intrate în vigoare la începutul acestui an, în perioada 1 ianuarie 2024 – 30 iunie 2024, operatorii economici – persoane impozabile stabilite în România, indiferent dacă sunt sau nu înregistrate în scopuri de TVA – au obligaţia să raporteze în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura toate facturile emise în relaţia cu instituţiile publice.

Această prevedere se aplică și furnizorilor de servicii medicale, medicamente și dispozitive aflate în relații contractuale cu casele de asigurări de sănătate, pentru facturile emise în baza acestor relații contractuale.

Pentru utilizarea și accesarea sistemului RO e-Factura, operatorii economici trebuie să fie înregistrați în Spațiul Privat Virtual (SPV). Informațiile referitoare la înregistrarea în SPV sunt disponibile pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), linkul direct fiind: https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/servicii_online/inreg_inrol_pf_pj_spv .

Termenul-limită pentru transmiterea facturilor emise în sistemul RO e-Factura este de 5 zile lucrătoare de la data emiterii, pentru livrările de bunuri/prestările de servicii care au locul livrării/prestării în România. De la 1 aprilie 2024, nerespectarea acestui termen se va sancționa cu amendă.

Într-o a doua etapă, începând cu data de 1 iulie 2024, transmiterea facturilor electronice de la emitenți către destinatari se va face obligatoriu prin intermediul sistemului RO e-Factura.

Casele de asigurări de sănătate nu vor accepta la plată facturile netransmise prin intermediul sistemului menționat. Totodată, atenționăm furnizorii că netransmiterea de către emitent a facturii în sistemul RO e-Factura, precum și primirea și înregistrarea de către destinatar a unei facturi netransmise prin acest sistem, în relațiile dintre ei sau cu alți operatori economici constituie contravenție și se sancționează cu o amendă egală cu 15% din valoarea totală a facturii.

Accesul la aplicația de generare a facturii în format XML, pusă la dispoziție de Ministerul Finanțelor, nu necesită autentificare, aceasta putând fi astfel utilizată la scară largă. Aplicația menționată se găsește pe portalul Ministerului Finanțelor, linkul direct fiind: https://mfinante.gov.ro/ro/web/efactura/aplicatii-web-ro-efactura .

În situaţia în care sistemul RO e-Factura nu este funcțional timp de minimum 24 de ore, obligația de transmitere a facturii se suspendă până la repunerea în funcţiune a sistemului.

Pe perioada în care sistemul RO e-Factura nu este funcțional, emitentul facturii aplică în mod corespunzător prevederile art. 319 din Codul Fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, cu condiția transmiterii ulterioare în sistem a facturilor electronice emise.

Perioadele de nefuncţionare a sistemului RO e-Factura vor fi publicate pe paginile de Internet ale ANAF şi Ministerului Finanţelor.

Informații detaliate pe această temă se pot afla accesând Ghidul privind utilizarea sistemului naţional de facturare electronică RO e-factura de pe site-ul Ministerului Finanțelor, linkul direct către acest document fiind: https://mfinante.gov.ro/static/10/Mfp/ghidE-FACTURA.pdf .

Biroul de presă

[1] Ordonanţa de Urgenţă nr. 120/2021 privind administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieţei pentru acestea, cu modificările și completările ulterioare.

Urmărește Incomod Media și pe Google News

Cititi mai mult

ACTUALITATE

Negocierea colectivă este obligatorie la nivelul firmelor cu cel puțin 10 angajați

Publicat

pe

Inspecția Muncii, prin inspectoratele teritoriale de muncă, a desfășurat, pe parcursul lunii februarie 2024, o campanie națională de promovare a negocierii colective, în întreprinderile mici și mijlocii. Inițiativa reprezentanților instituției a avut ca scop atragerea atenției angajatorilor, dar și a angajaților privind beneficiile negocierii colective, un instrument esențial pentru asigurarea unui mediu de lucru stabil și echitabil.

Angajații beneficiază de mai multă stabilitate la locul de muncă, de salarii echitabile, condiții îmbunătățite de lucru, egalitate de șanse și un echilibru între viața profesională și cea personală. Există avantaje și pentru angajatori, printre acestea numărându-se un climat de muncă propice performanței, implicare și responsabilități sporite din partea personalului, dar și soluționarea timpurie a eventualelor litigii apărute.

„În conformitate cu dispozițiile art. 97 alin. (1) din Legea nr. 367/2022, privind dialogul social, negocierea colectivă este obligatorie la nivelul unităților care au cel puțin 10 angajați și, potrivit dispozițiilor alin. (2) ale aceluiași articol, inițiativa negocierii colective aparține oricăruia dintre partenerii sociali. Astfel, legea dialogului social prevede că, în cazul în care într-o unitate nu există un contract colectiv de muncă (CCM), angajatorul sau orice altă parte îndreptățită, conform prezentei legi, poate iniția negocierea contractului colectiv de muncă în orice moment”, se precizează într-un comunicat transmis de ITM Dâmbovița.

În această suită de campanii, Inspectoratul Teritorial de Muncă Dâmbovița a avut întâlniri informative cu reprezentanții a 157 de întreprinderi mici și mijlocii din județ, pentru a asigura „o înțelegere corectă a legislației și a avantajelor negocierii colective”.

Au fost identificate 1.358 de societăți, care au numărul de salariați cuprins între 10 și 250. Conducerea ITM a dorit ca informațiile prezentate să ajungă la cât mai mulți dintre antreprenori. Inspectorii de muncă au distribuit pliante informative, pe tema negocierii colective, a etapelor legale pe care aceasta procedură le impune, dar și a beneficiilor pe care le prezintă. Informațiile au fost afișate și la avizierul instituției și pe pagina web a ITM Dâmbovița.

„Pe lângă sesiunile de informare, campania a inclus și controale la angajatori, pentru a verifica respectarea legislației și pentru a oferi sprijin în procesul de negociere. În acest fel, se încurajează încheierea și înregistrarea CCM, care devin practic instrumente juridice cu aplicabilitate generală în unitate, asigurând că niciun contract individual de muncă nu va oferi condiții inferioare celor stabilite colectiv. Inspectorii de muncă dâmbovițeni au verificat 32 de unități și, acolo unde a fost cazul, au dispus măsuri de remediere a neconformităților depistate. ITM Dâmbovița a transmis și notificări către 10 unități ale căror CCM expiră în următoarele 90 de zile, pentru a le reaminti importanța încheierii unora noi”, precizează Marius Lixandru – inspector șef ITM Dâmbovița.

A mai spus Marius Lixandru că, la nivelul instituției pe care o coordonează, există o persoană desemnată cu gestionarea contractelor colective de muncă. Funcționarul asigură consultanță, verificarea documentelor și mediere, în cazul în care apar litigii de muncă în unitățile care au încheiate contractele colective de muncă.

Urmărește Incomod Media și pe Google News

Cititi mai mult

 

 

 

PUBLICITATE

Cele mai citite