Connect with us

INFO UTIL

INFO UTIL: Din ce este compus un sistem pluvial complet și care este rolul fiecărei piese?

Sistemul de scurgere a apei de pe acoperiș are un rol deosebit de important în ceea ce privește durabilitatea construcției, întrucât, în cazul în care acesta nu își îndeplinește scopul așa cum trebuie, ar putea apărea infiltrații de apă la fundație, lucru care poate periclita întreaga clădire.

Publicat

pe

Sistemul de scurgere a apei de pe acoperiș are un rol deosebit de important în ceea ce privește durabilitatea construcției, întrucât, în cazul în care acesta nu își îndeplinește scopul așa cum trebuie, ar putea apărea infiltrații de apă la fundație, lucru care poate periclita întreaga clădire.

De aceea, când vine vorba de alegerea unui sistem pluvial, este bine să se acorde o atenție deosebită tuturor pieselor necesare, nu doar jgheaburilor și burlanelor, așa cum majoritatea oamenilor tind să o facă de obicei.

Iată care sunt piesele care compun un sistem pluvial complet:
➢ Jgheab metalic
Este unul dintre elementele de bază a oricărui sistem pluvial și este conceput pentru a colecta apa de pe acoperiș.
➢ Brățară jgheab
Are rolul de a etanșa conexiunile dintre două bucăți de jgheab sau dintre jgheab și colțar.
➢ Element rigidizare jgheab
Este, de asemenea, un produs dedicat conexiunilor, oferindu-le o rezistenţă sporită
➢ Capac universal
Se montează în ambele capete ale jgheabului.
➢ Cârlig jgheab (clasic sau lung) sau cârlig pazie
Se montează pe căprior și are rol de susţinere a jgheabului. Cârligul pentru pazie poate reduce cu până la 60% timpul de montaj al sistemului pluvial, prin evitarea măsurătorilor şi a îndoirii cârligelor de jgheab.
➢ Piesă prindere cârlig
Necesară pentru fixarea cârligului pazie universal pe căprior, cu rol de reglare a unghiului de înclinare al jgheabului pentru scurgerea apei către burlan.
➢ Colţar interior/exterior
Se montează pe colţurile interioare/ exterioare ale clădirii și face legatura între două jgheaburi cu ajutorul brăţărilor jgheab.
➢ Piesă prea-plin
Are rolul de a împiedica apa să sară peste jgheab, acolo unde există un surplus de debit pluvial.
➢ Racord jgheab
Este elementul principal de îmbinare a sistemului orizontal de preluare a apei (format din jgheaburi) cu cel vertical de scurgere a apei către sol (format din burlane).
➢ Pâlnie colectoare
Permite colectarea apei şi direcţionarea acesteia în burlan.
➢ Cot burlan
Este un element de îmbinare între racord jgheab şi burlan și este util pentru schimbarea direcţiei de scurgere a apei prin burlan.
➢ Prelungitor burlan
Folosit la prelungirea unui burlan în funcţie de distanţa dintre streaşina acoperişului şi baza clădirii, fiind îmbinat cu piesa cot burlan.
➢ Burlan metalic
Preia apa colectată în jgheab şi o conduce fie în sistemul de canalizare, fie spre evacuare.
➢ Ramificaţie burlan
Uneşte două coloane de scurgere a apei.
➢ Brăţară burlan
Are rolul de a fixa burlanul de faţada clădirii și de a masca îmbinările dintre două burlane.
➢ Cot evacuare
Este elementul final de evacuare a apei colectate, în cazul în care nu se optează pentru legarea la sistemul de canalizare folosind piesa racord canalizare.
➢ Element captare
Asigură direcţionarea apei către un alt circuit sau rezervor.
➢ Mufă
Este o piesă utilă pentru diminuarea pierderilor de material, având rolul de a uni două burlane ce au fost tăiate, cu ajutorul capătului ambutisat
➢ Racord canalizare
Piesă de racord a burlanului direct în canalizare sau în decantorul pluvial, cu rolul de a asigura o etanşare optimă la sistemul de canalizare
➢ Decantor pluvial
Direcţionează apa direct în sistemul de canalizare sau către alt rezervor și menţine circuitul aerului cald dinspre canalizare către burlan, astfel încât, în sezonul rece, nu permite apei să îngheţe pe burlan. De asemenea, mai are un rol extrem de important, care constă în faptul că elimină posibilitatea infiltraţiilor de apă la fundaţie ca rezultat al dirijării apei direct în sistemul de canalizare.
➢ Cot elastic
Este o piesă de conexiune dintre decantorul pluvial şi ţeava de canalizare.
➢ Dispozitiv îndoit cârlige
Acesta este instrumentul manual folosit la îndoirea cârligelelor jgheab şi a pieselor de prindere căprior la unghiul prestabilit, conform pantei de înclinaţie a acoperişului.

Cititi mai mult
Reclamă
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ACTUALITATE

Informații importante privind adeverințele de vechime în muncă

Publicat

pe

Inspecția Muncii desfășoară, prin Inspectoratele Teritoriale de Muncă, începând de astăzi, 11 octombrie 2024, până la sfârșitul anului, o campanie de informare și conștientizare a angajatorilor și salariaților cu privire la eliberarea adeverințelor de vechime, în contextul procesului de recalculare a pensiilor.

„Potrivit dispoziţiilor legale, la încetarea activității salariatului, angajatorii au obligaţia să îi elibereze acestuia o adeverinţă care să cuprindă informații ca: datele de identificare ale salariatului, datele de identificare ale angajatorului, data și numărul contractului individual de muncă, tipul de contract, data începerii activității, funcția ocupată, salariul de bază și sporurile prevăzute în contractul de muncă, modificările suferite în executarea raportului de muncă, data încetării contractului individual de muncă, temeiul de încetare, perioadele de absențe nemotivate și concedii fără plată, semnătura reprezentantului legal al angajatorului și ștampila”, ne informează ITM Dâmbovița.

De reținut! Angajatorii au obligaţia de a elibera aceste documente, la încetarea activității salariatului, fără a fi necesară vreo solicitare în acest sens, ori la solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, în termen de 15 zile de la data solicitării formulate în scris.

„Succesorii în drepturi ai angajatorilor desființați au obligația de a elibera, la cerere, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, adeverinte cu datele existente în documentele pe care aceștia le dețin.

În cazul în care angajatorul se află, la momentul solicitării, în procedura de insolvenţă, faliment sau lichidare, administratorul judiciar sau, după caz, lichidatorul judiciar este obligat să le elibereze salariatilor, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, un document care să ateste activitatea desfășurată de aceștia”, ne-a precizat Marius Lixandru – inspector șef ITM Dâmbovița. 

Atenție! Date privind societăţile și succesorii în drepturi ai acestora pot fi obținute de la Registrul Comerțului.

„Dacă o societate și-a încetat activitatea, obligația de a elibera adeverințele de vechime le revine operatorilor economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice. Pentru a identifica acești operatori, foștii salariați se vor adresa Arhivelor Naționale sau serviciilor judeţene ale Arhivelor Naționale. Aceste servicii arhivistice se efectuează contra cost, pe baza unor tarife ale căror limite maxime sunt stabilite anual de către Arhivele Naționale.

Nerespectarea de către operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice a obligaţiei de a elibera adeverința de vechime se constată și se sancționează de către Arhivele Naţionale ale Statului”, mai spune inspectoratul șef al ITM Dâmbovița.

Atenție! Potrivit Legii 360/2023, există obligativitatea eliberăríi, de către angajatori, a unui nou tip de adeverință, referitoare la perioadele de vechime în muncă realizate până la data de 1 aprilie 2001 doar dacă s-a datorat sau, după caz, s-a datorat și plătit contribuție de asigurări sociale.

„Subliniez faptul că, pentru activitatea prestată după anul 2011, doar angajatorii pot elibera adeverințe de vechime. ITM Dâmbovița poate elibera aceste documente, în baza documentelor din arhivă, pentru activitatea prestată de o persoană, în perioada anterioară anului 2011, la societăți din județul Dâmbovița, din mediul privat, care se aflau în evidența instituției noastre, în perioada respectivă. De la începutul anului, au fost eliberate 270 de astfel de documente către foștii angajați care, din diverse motive, nu au carnet de muncă, în care să fie consemnate perioadele lucrate

În aceeași perioadă, 100 de persoane și-au ridicat carnetul de muncă, de la sediul ITM Dâmbovița, iar, în prezent, în arhivele instituției noastre mai există 6400 de carnete nerevendicate. Documentele pot fi eliberate titularilor, la solicitarea acestora, în baza prezentării la ghișeele instituției, cu actul de identitate. Reamintim că acestea le sunt necesare persoanelor care au lucrat, înainte de anul 2011, pentru a certifica vechimea în muncă”, precizează inspectorul șef al ITM Dâmbovița – Marius Lixandru.

Mai multe informații despre documentele de vechime pe care le eliberează Inspectoratul Teritorial de Muncă Dâmbovița se pot obține la numărul de telefon 0245/612 021, accesând site-ul www.itmdambovita.ro sau scriind pe e-mailul instituției, itmdambovita@itmdambovita.ro.

Urmărește Incomod Media și pe Google News

Cititi mai mult

INFO UTIL

INFO UTIL. Servicii medicale care nu sunt decontate din FNUASS

Publicat

pe

De

Potrivit informațiilor publicate pe site-ul CNAS, serviciile care nu sunt decontate din Fondul National Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (FNUASS), contravaloarea acestora fiind suportată de asigurat, de unităţile care le solicită, de la bugetul de stat sau din alte surse, după caz, sunt:

a) serviciile medicale acordate în caz de boli profesionale, accidente de muncă şi sportive, asistenţă medicală la locul de muncă, asistenţă medicală a sportivilor;

b) unele servicii medicale de înaltă performanţă;

c) unele servicii de asistenţă stomatologică;

d) serviciile hoteliere cu grad înalt de confort;

e) corecţiile estetice efectuate persoanelor cu vârsta de peste 18 ani;

f) unele medicamente, materiale sanitare şi tipuri de transport;

g) serviciile medicale solicitate şi eliberarea actelor medicale solicitate de autorităţile care prin activitatea lor au dreptul să cunoască starea de sănătate a asiguraţilor;

h) fertilizarea in vitro;

i) asistenţa medicală la cerere;

j) contravaloarea unor materiale necesare corectării văzului şi auzului;

k) contribuţia personală din preţul medicamentelor, a unor servicii medicale şi a dispozitivelor medicale;

l) serviciile medicale solicitate de asigurat;

m) unele servicii şi proceduri de reabilitare;

n) cheltuielile de personal aferente medicilor şi asistenţilor medicali, precum şi cheltuielile cu medicamente şi materiale sanitare din unităţi medico-sociale;

o) serviciile acordate în cadrul secţiilor/clinicilor de boli profesionale şi al cabinetelor de medicină a muncii;

p) serviciile hoteliere solicitate de pacienţii ale căror afecţiuni se tratează în spitalizare de zi;

q) cheltuielile de personal pentru medici, farmacişti şi medici stomatologi pe perioada rezidenţiatului;

r) serviciile de planificare familială acordate de medicul de familie în cabinetele de planning din structura spitalului;

r^1) serviciile de consiliere psihologică postnatală acordate în cadrul unităţilor sanitare de specialitate ori unităţilor sanitare care au în structură secţii / compartimente de obstetrică-ginecologie;

s) cheltuielile de personal pentru medicii şi personalul sanitar din unităţile sau secţiile de spital cu profil de recuperare distrofici, recuperare şi reabilitare neuropsihomotorie sau pentru copii bolnavi HIV/SIDA, reorganizate potrivit legii;

t) activităţi de interes deosebit în realizarea obiectivelor strategiei de sănătate publică, definite prin contractul-cadru;

ţ) testarea cu teste rapide antigen din proba nazofaringiană în vederea depistării infecţiei cu SARS-CoV-2 desfăşurată prin farmaciile comunitare şi oficinele comunitare rurale;

u) transplantul de organe, ţesuturi sau celule de origine umană, cu excepţia cazurilor prevăzute în contractul-cadru şi în normele de aplicare ale acestuia, precum şi a tratamentului în ambulatoriu al stării posttransplant pentru bolnavii transplantaţi, asigurat în cadrul programelor naţionale de sănătate curative.

Prin excepţie de la lit. e), din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate se suportă contravaloarea reconstrucţiei mamare prin endoprotezare şi a simetrizării consecutive acesteia în cazul intervenţiilor chirurgicale oncologice.

Pentru serviciile care nu sunt decontate din fond, necesare personalului armatei şi al Ministerului Afacerilor Interne care a fost rănit, a devenit invalid ori a dobândit alte afecţiuni fizice sau psihice pe timpul participării la acţiuni militare ori în legătură cu acestea, contravaloarea se asigură de la bugetul de stat, în condiţiile stabilite prin hotărâre a Guvernului.

Serviciile prevăzute la lit. b), c), f) şi m) şi contribuţia personală prevăzută la lit. k) se stabilesc prin contractul-cadru.

Cheltuielile pentru activităţile prevăzute la lit. q), r) şi s) se suportă din bugetul de stat.

Cheltuielile pentru activităţile prevăzute la lit. n) se asigură prin transferuri de la bugetul de stat către bugetele locale, prin bugetul Ministerului Sănătăţii.

Cheltuielile pentru activităţile prevăzute la lit. ţ) se asigură prin transferuri de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Sănătăţii către FNUASS.

Urmărește Incomod Media și pe Google News

Cititi mai mult

 

 

 

PUBLICITATE

Cele mai citite