Connect with us

ACTUALITATE

Antigona, gestul suprem în teatru la Festivalul Babel 2018!

Publicat

pe

Aseară, am avut în Babel, pe scena mare a Teatrului Tony Bulandra din Târgovişte, „Antigona”, o tragedie adaptată după celebrul text în versuri al lui Sofocle. O piesă complexă, care include cam tot ceea ce înseamnă teatru, exprimare scenică, cuvânt, mişcare, gest, armonie, ritm, agitaţie, imagine şi sunet convenţional sau nu.

„Antigona” a reprezentat pentru toţi marii regizori un examen al maturităţii artistice, al concepţiei regizorale depline, al fuziunii complete cu arta dramatică. „Antigona” este nu doar o poveste tragică despre viaţă şi moarte, despre iubire, despre sacrificiu, ideal, mărire şi decădere, este trăirea absolută calculată, aşa cum procedau anticii, aproape matematic.

Improvizaţiile nu îşi găsesc locul într-o astfel de producţie. Totul se întâmplă în cadrul impus de autor. Regizorul, scenograful, şi creatorul muzicii pot interveni cu concepţiile lor în materie de artă, de comunicare a mesajului, dar atent şi bine cizelat, fiindcă tragediile greceşti sunt ca pietrele preţioase, sunt esenţă a artei dramatice şi nu poţi rupe tonul, ritmul şi culoarea.

Mc Ranin, ingenios, sensibil, creativ, atent la detalii, a reuşit în schimb să aducă „Antigona” mai aproape de noi, de trăirile noastre şi sistemul nostru de decodificare a artei antice, prin montarea modernă a piesei clasice. Replicile au fost în proză, dar nu a lipsit poezia completată de gest, sunet cunoscut şi necunoscut, lumini şi dans. Totul a fost compus ca într-un ritual antic…

Antigona, fiica lui Oedip, regele Tebei, născută ca şi fraţii ei, Ismene, Eteocles şi Poynices, dintr-o relaţie incestuoasă între monarhul antic şi mama sa, este curajoasă, devotată unor credinţe, unor idei, unor concepte existenţiale. Şi-a iubit fraţii care au pierit războindu-se între ei, a asistat la această dramă şi a intervenit în forţă atunci când Creon, stăpânul Tebei, transformat între timp într-un despot nemilos, a poruncit ca trupul lui Poynices, cel care a atacat cetatea, să nu fie îngropat, aşa cum spun obiceiurile impuse de zei, ci să fie lăsat pradă păsărilor cerului şi câinilor.

Antigona, cea promisă fiului lui Creon, se revoltă, nu poate răbda o asemenea blasfamie, nu poate să-şi lase fratele să fie pângărit şi sfâşiat de fiare şi, în taină, îi ia trupul şi îl îngroapă, încâlcând ordinele tiranului. Momentul este surprins excepţional printr-un expozeu coregrafic înălţător, aproape christic.

Creon, rănit în orgoliu, lăsat în voia furiei oarbe, caută asiduu să afle cine i-a încălcat porunca. Când i se descoperă că cea care a avut curajul să îi nesocotească ordinul a fost frumoasa Antigona, nu are nicio remuşcare, nicio trăsărire de îmbunare. E imun la sentimentele umane. Vrea să-şi ducă planul la capăt, acela de a o condamna la moarte, în ciuda rugăminţilor înţelepţilor, ba chiar şi a fiului său, care o iubea nespus pe Antigona.

Dialogul scenic dintre Creon şi Antigona, confruntarea dintre ei, trăirile momentului, sunt bine scoase în evidenţă, puse în valoare, descoperite prin sunetele şi murmurele corului, prin instrumentele curioase folosite.

Antigona îşi arată blândeţea, dragostea faţă de cei de acelaşi sânge cu ea, indiferent de greşelile săvârşite, şi principiile morale, umane şi religioase. Creon, un simbol al celui ajuns în vârf care, în afară de rosturile sale, de idealurile sale negre şi confuze, nu vrea să vadă şi să înţeleagă nimic. Orbenia care îi cuprinde pe cei îmbătaţi de puterea absolută, care nesocotesc până şi tradiţiile şi obiceiurile impuse de zei…

De aici, începe o întreagă cavalcadă a tragismului extrem, a pedepsei. Antigona moare demn, ferecată în munte, fiul lui Creon îşi ia, de asemenea, viaţa, răpus de dragostea purtată Antigonei şi de nemernicia părintelui său. Regina Euridice se sinucide. Totul intră în întuneric. Creon simte blestemul zeilor, îşi limpezeşte oarecum mintea, dar este prea târziu. Se întâmplă exact ceea ce au scos în evidenţă, prin tragediile lor, marii autori antici, că pământul este bântuit de cruzime, de războaie, de nedreptate şi trădări. Că acesta ar fi firescul unei lumii care nesocoteşte divinitatea.

Regizorul Mc Ranin, pentru a crea continuitate, pentru a ajuta povestea, publicul, să desluşească bine tragedia, dar şi să se poată face o paralelă între comportamentul şi personalitatea deviantă a unui Creon umil şi a unui Creon despot, crud, a introdus, la început, o bucată din textul „Oedip rege”.

Astfel, naraţiunea scenică porneşte de la zvârcolirile lui Oedip datorate faptei sale incestuoaase. Îl vedem în preajma sa pe Creon, viitorul tiran, umil, supus, fricos, ba chiar cu trăsături uşoare de înţelept. Iertat de rege, care îl bănuia de comploturi împotriva sa, Creon este rugat, în final, de Oedip să aibă grijă de fetele sale…

Scenografia, ca într-un vis antic, a fost realizată de Maria Miu, de la Teatrul Bulandra din Bucureşti. Scena toată a arătat ca o cetate grecească, himerică, aflată parcă între pământ şi cer. Teba, străpunsă de lumini calde, reci, de dansurile ritualice, războinice, cu colbul şi piatra arsă de soarele mediteranean, cu pantele abrupte ale munţilor.

Jocul actorilor de la Teatrul „Alexandru Davila” din Piteşti fost impresionant. Au interpretat viu, profund, neezitant, trăind total atmosfera tragediană complexă, ceea ce nu stă la îndemâna oricui.

„Antigona” montată pe scena Teatrului „Tony Bulandra” din Târgovişte, în cadrul Festivalului Internaţional al Artelor Spectacolului „Babel”, a fost, în opinia mea, Gestul suprem.

Citește mai departe
Reclamă
Click pentru a comenta

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ACTUALITATE

Penitenciarul Găești angajează electrician și tâmplar

Publicat

pe

de

Penitenciarul Găești a scos la concurs, din sursă externă, în vederea încadrării ca polițist de penitenciare, două posturi vacante de execuție, în cadrul sectorului economico-administrativ, după cum urmează:
– 1 post agent de poliție penitenciară (electrician)
– 1 post agent de poliție penitenciară (tâmplar)

Condițiile necesar a fi îndeplinite de către candidați, probele de concurs, tematica și bibliografia aferente, pot fi consultate accesând link-ul: http://anp.gov.ro/penitenciarul-gaesti/concurs-de-ocupare-din-sursa-externa-a-doua-posturi-vacante-de-agent-din-cadrul-sectorului-economico-administrativ/

Dosarele complete se depun la sediul Penitenciarului Găești, până la data de 12.10.2021, inclusiv, ora 16:00.

Informații suplimentare se pot obține, de asemenea, de la structura de resurse umane: tel. 0245.710.254 int. 110 și 105.

Citește în continuare

ACTUALITATE

Tu cum alegi un service auto bun?

Publicat

pe

de

Vizitele la service-urile auto trebuie să fie, pentru marea majoritate a posesorilor de autovehicule, o obișnuință, mai ales atunci când termenul pentru revizie se apropie. Unii dintre aceștia țin cont și își planifică din timp vizita în service, pentru a fi siguri că, odată ajunși, mașina va fi evaluată corect din punct de vedere tehnic.

Antreprenorii și proprietarii de service-uri recomandă pentru reviziile generale echipamente de tipul elevator auto ce poate fi găsit destul de simplu în magazinele de profil, dar și pe internet sub termenul hebebühne care inseamna elvator auto in limba germana. E drept că tehnologia germană ajunge să fie folosită în prezent în foarte multe service-uri din Europa, bucurându-ne să vedem și pe plan local service-uri unde antreprenorii au inovat și au adus echipamente de specialitate. Evident că rezultatele se văd destul de repede, atunci când unele service-uri au clienți de dimineață și până în seara, în timp ce pe la altele bate vântul.

Alegerile românilor care au cu adevărat grijă de mașină contează și sunt extrem de selective. Este plăcut să vezi faptul că, pentru siguranță și durabilitatea mașinii, oamenii sunt dispuși să scoată o sumă mai mare din buzunar pentru rezultate mecanice pe măsură.

Problemele tehnice cu care unele dintre autovehicule ajung să se confrunte sunt din păcate extrem de complexe și importante din punct de vedere tehnic, motiv pentru care de cele mai multe ori prezența elevatoarelor REIHMANN în service-urile auto ajung să nu fie suficiente pentru o parte a problemelor pe care autoturismele patriei ajung să le aibă. În acest caz foarte mulți specialiști în domeniu subliniază vechimea generală a parcului auto, problemă destul de complexă cu care poporul român ajunge să se confrunte încă de prin anii 2010 când importurile de autovehicule nemțești și-au făcut simțită prezența tot mai des pe străzile patriei.

Este strict decizia ta ce vei alege atunci când vine vorba de service-uri auto însă recomandarea specialiștilor va fi mereu aceea de a alege service-urile autorizate unde forța de munca este calificată și bine echipată din punct de vedere al dotărilor și echipamentelor. Alege soluțiile sigure pentru mașina ta indiferent de sezon, și nu uita că poate chiar mașina ta va fi ridicată mâine de un elevator auto Reihmann ori poate vei avea nevoie de echipamente vulcanizare.

Citește în continuare

PUBLICITATE

Cele mai citite

Politică de cookies | Politică de confidențialitate

© 2014 - 2018 incomod-media.ro. Toate drepturile rezervate. ISSN 2285-7095 | Dezvoltare Web FN WEB SOFT