Conectați-vă cu noi

ACTUALITATE

Departamentul Asistente Medicale al FSS, solicitări către Ministerul Sănătăţii

Publicat

pe

Departamentul Asistente Medicale din cadrul Federaţiei „Solidaritatea Sanitară” (FSS) solicită Ministerului Sănătăţii ca, înainte să discute despre performanţă, să plătească asistentele medicale pentru toate atribuţiile profesionale.

Reamintim că Federaţia „Solidaritatea Sanitară” a aprobat un program de proteste, mergând până la declanşarea grevei generale, pentru a-şi susţine revendicările.

Din punctul de vedere al Departamentului Asistente Medicale, trebuie îndeplinite următoarele 10 obiective:
1) Raportarea sporurilor de tură la salariul de bază actual
Această situație nefirească, ce încalcă principiile etice și juridice ale unei salarizări echitabile, trebuie să înceteze! Federația „Solidaritatea Sanitară” nu este responsabilă pentru faptul că alții au fost de acord în anul 2017 cu această măsură, noi fiind îndreptățiți să solicităm în continuare, așa cum am făcut-o constat până acum, eliminarea ei. Utilizarea unui alt nivel de referință pentru calculul sporului de tură decât salariului de bază actual reprezintă un atac la capacitatea de asigurare a continuității asistenței medicale și la dreptul salariaților de a fi despăgubiți pentru efortul suplimentar pe care-l reprezintă programul variabil de lucru și, mai ales, turele de noapte.

2) Raportarea sporului de continuitate la salariul de bază actual și garantarea acordării acestuia în procent de 100%
Conform drepturilor fundamentale ale salariaților din sănătate și angajamentului pe care ministrul Sănătății și l-a luat în fața reprezentanților Federației „Solidaritatea Sanitară” în cadrul negocierii Acordului cu Guvernul, încheiat anul trecut, sporul pentru activitatea desfășurată de salariații din sănătate în zilele libere/nelucrătoare trebuie să fie de 100%. Transpunerea acestei prevederi trebuie să fie făcută, conform înțelegerii, în mod expres în contractul colectiv de muncă la nivel de sec-tor.
De asemenea, sporul pentru activitatea desfășurată de salariații din sănătate în zilele libere/nelucrătoare trebuie să fie raportat la salariul de bază, acesta fiind un drept al salariaților.

3) Respectarea și actualizarea drepturilor de concediu de odihnă suplimentar
Contribuția salariaților din sănătate la asigurarea continuității asistenței medicale, în formele indicate la punctele I-II, constituie un efort suplimentar depus de asistentele medicale și de alte categorii de salariați din sănătate comparativ cu alte sectoare de activitate, ea atrăgând uzura accentuată a forței de muncă. Recuperarea forței de muncă solicitată suplimentar de acest program de lucru atipic se face inclusiv prin intermediul concediilor de odihnă suplimentare. În aceste codiții, considerăm de-a dreptul revoltătoare intenția Ministerului Sănătății de-a elimina aceste instrumente necesare recuperării capacității de muncă, în timp ce ele există la nivele mult mai mari în cazul unor sectoare de activitate care nu sunt caracterizate de eforturile suplimentare necesare asigurării con-tinuității.

4) Evaluarea impactului creșterilor salariale ale asistentelor medicale/asistenților medicali
Analizele desfășurate de Centrul de Cercetare și Dezvoltare Socială „Solidaritatea” (CCDSS) pe tema satisfacției salariaților din sectorul public de sănătate față de creșterile salariale au indicat date de-a dreptul îngrijorătoare privind situația asistentelor medicale:
– Cca. 60% dintre asistentele medicale sunt nemulțumite de echitatea legii salarizării.
– Cca. 38% dintre asistentele medicale sunt nemulțumite de nivelul de salarizare raportat la munca depusă.
– Doar cca. 38% dintre asistentele medicale au arătat că puterea de cumpărare a veniturilor salariale a crescut în ultimii ani.
Principala cauză care explică situația o reprezintă greșita așezare a asistentelor medicale în grila de salarizare, ea fiind urmată de pierderile de pe zona sporurilor (pentru asistentele medicale din majoritatea unităților sanitare) și de faptul că studiile superioare ale asistentelor medicale nu se bucură de recunoaștere în legea salarizării

5) Reașezarea asistentelor medicale/asistenților medicali în grila de salarizare
Corectarea unui set de nemulțumiri majore ale asistentelor medicale este posibilă doar prin creșterea coeficienților corespunzători fiecărei funcții/trepte profesionale cel puțin începând cu anul 2022, corespunzător solicitărilor pe care Federația „Solidaritatea Sanitară” le-a susținut încă de la începutul anului 2017 (din faza de proiect a legii salarizării). În absența acestei modificări legale asistentele medicale vor rămâne în continuare la o distanță mult prea mare față de medici în ierarhia salarizării, această inechitate observându-se și în distanța foarte mică față de funcțiile infirmieră și îngrijitoare în ierarhia coeficienților grilei de salarizare.

6) Rezolvarea problemelor determinate de transferul (informal) de atribuții
Soluții avute în vedere de Departamentul Asistente Medicale al Federației „Solidaritatea Sanitară” pentru rezolvarea transferului de atribuții, a căror aplicare o cerem:
a) Metodologia de rezolvarea a disputelor/problemelor
• Se poate face doar prin modificarea expresă a Fișei postului și doar în legătură cu atribuțiile ce pot face obiectul exercitării de asistentele medicale.
• Conflictele dintre salariații aparținând diferitelor categorii profesionale se soluționează de către organismele profesionale. Câteva exemple:
– În situația în care unei asistente medicale i se solicită efectuarea unor gesturi profesionale care nu intră în atribuțiile sale, ci ale medicului, acea asistentă medicală se va adresa organismului profesional al asistentelor medicale, acesta având obligația să rezolve problema printr-o decizie comună cu organismul profesional al medicilor, care se comunică în formă scrisă unității, asistentei medicale și tuturor părților implicate.
– Dacă se ivesc situații în care o persoană aparținând altei categorii profesionale nu-și exercită atribuțiile de serviciu (ex.: un medic de gardă refuză să se prezinte la caz) sau are un comportament profesional care riscă să genereze daune și asistentelor medicale, acestea din urmă se adresează organismului profesional propriu solicitând rezolvarea problemei (prin relația cu unitatea și cu organismul profesional căreia îi aparține cel vizat de încălcarea prevederilor legale aplicabile)
• Pentru profesiile pentru care nu există organisme profesionale (spre exemplu, în cazul infirmierelor) situația se rezolvă de organismul profesional corespunzător categoriei profesionale de la care sunt transferate atribuții.
b) Modificarea traseului de carieră prin oficializarea transferului informal de atribuții
Exercitarea de către asistenta medicală a competențelor/atribuțiilor specifice altor profesii (în condiții de pregătire adecvată în acest sens) trebuie inclusă în traseul de carieră al asistentei medicale. Acest demers este posibil pe fondul creșterii traseului profesional specific acestei categorii de specialiști.
c) Aplicarea principiului banul urmărește atribuțiile
Atribuțiile exercitate informal până acum de asistentele medicale trebuie recunoscute și plătite suplimentar. O soluție pe care o propunem o constituie defalcarea plăților pe atribuțiile exercitate, transferul unor atribuții fiind însoțit automat și de transferul sumelor corespunzătoare de la cei care le dețineau inițial la cei care le exercită efectiv. Această soluție are în vedere aplicarea principiului banul urmărește atribuțiile, fiind o transpunere la nivelul profesioniștilor din sănătate a principiului banul urmărește pacientul ce guvernează finanțarea unităților sanitare.
Considerăm că înainte de a discuta despre evaluarea performanței Ministerul Sănătății trebuie să asigure implementarea principiului banul urmărește atribuțiile.

7) Dezvoltarea suplimentară a traseului de carieră al asistentelor medicale/asistenților medicali
Solicitarea Departamentului Asistente Medicale al Federației „Solidaritatea Sanitară” are în vedere adăugarea unor trepte de carieră specifice asistentelor medicale prin:
• Adăugarea unor noi atribuții/competențe profesionale
• Oficializarea transferului informal de atribuții.
Modificarea traseului de carieră trebuie însoțită de apariția a noi nivele profesionale, respectiv a salarizării suplimentare corespunzătoare acestor nivele.

8) Continuarea demersurilor pentru implementarea echivalării competențelor asistentelor medicale absolvente de postliceală
Departamentul Asistente Medicale al FSSR constată cu tristețe că interesul actualei echipe a Ministerului Sănătății față de problema echivalării competențelor asistentelor medicale este sub nivelul echipei anterioare, tinzând către nivelul de implicare și interes al organismului profesional care are atribuții în rezolvarea acestei probleme (adică 0).
Faptul că Federația „Solidaritatea Sanitară” a reușit modificarea legii 1/2011, în sensul deschiderii posibilității legale de echivalare a competențelor, împotriva tuturor celor care au responsabilități în acest domeniu se vede acum în rezistența pe care o dovedesc aceste instituții și organizații împotriva transpunerii prevederilor legale.
Solicităm Ministerului Sănătății să renunțe la politica de neimplicare, acceptând pentru început Procedura pentru Implementarea Echivalării Asistentelor Medicale Absolvente de Postliceală, propusă de Federația „Solidaritatea Sanitară” în cadrul Contractului colectiv de muncă la nivel de sector.

9) Formarea profesională continuă trebuie să fie gratuită pentru asistentele medicale
Solicităm ca finanțarea formării profesionale continue să fie asigurată din cele trei surse prevăzute în propunerea FSRR la CCM sector (și aplicarea întocmai a acestei proceduri): a) de organismul profesional b) de angajator și c) de furnizorii de medicamente și materiale sanitare.

10) Introducerea procedurii de stabilire a turelor, așa cum este solicitată de Federația „Solidaritatea Sanitară”
Precizăm că aplicarea acestei proceduri, exact așa cum a fost solicitată de FSSR în cadrul negocierii CCM, ar rezolva o serie întreagă de probleme ce vizează echitatea distribuirii sarcinilor de serviciu și a repartizării pe programul de lucru, făcând parte tot odată din măsurile menite să diminueze dimensiunea neo-feudală a sistemului public de sănătate.

ACTUALITATE

Trebuie să ne pregătim pentru o eventuală pandemie de coronavirus! Semnal dinspre Organizaţia Mondială a Sănătăţii

Publicat

pe

Sursa foto: https://i.insider.com/

Coranovirusul care face ravagii în China a început să-i sperie şi pe români. De frica unor eventuale măsuri de carantină care ar face să dispară de pe piaţă mărfurile de strictă necesitate, cetăţenii îşi fac deja provizii de alimente – zahăr, ulei, conserve de tot felul, paste făinoase, în special produse cu termen de valabilitate extins.

Alţii au dat buzna în farmacii pentru a-şi face rezerve de medicamente, întăritoare ale sistemului imunitar, vitamine etc. Afluxul de cumpărători a fost rapid sesizat de reprezentanţii supemaketurilor.

Situaţia este deosebit de gravă. Directorul general al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii a vorbit astăzi la Geneva despre virusul care îngrozeşte omenirea. Mai mult, Tedros Adhanom Ghebreyesus a spus că lumea trebuie să se pregătescă pentru o eventuală pandemie.

Infecţia cu noul coronavirus, cum se manifestă şi cum poate fi prevenită

Centrul National de Supraveghere si Control al Bolilor Transmisibile din Romania anunta ca pneumonia produsa de noul coronavirus (2019-nCoV) este o boala respiratorie acuta, al carei spectru clinic nu este, deocamdata, cunoscut pe deplin. Autoritatile din tara noastra, ca si expertii ECDC sustin ca, pana in acest moment, pacientii cu acest tip de pneumonie prezinta urmatoarele simptome:

  • Febra (minimum 38 grade Celsius)
  • Tuse
  • Dificultate la respiratie – in cazurile mai severe

In ceea ce priveste perioada de incubatie a bolii, adica timpul de la momentul infectarii si pana la aparitia primelor semne si simptome de boala, aceasta nu a depasit 14 zile.

Obiceiurile sănătoase limitează răspândirea infecţiilor!

Recomandarile standard ale Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS) pentru a reduce expunerea si transmiterea bolilor respiratorii includ igiena mainilor si a cailor respiratorii si practicile alimentare sigure:

1.Spalati-va des pe maini cu apa si sapun timp de 20 de secunde. In cazul in care nu aveti la indemana apa sau sapun, folositi o solutie pe baza de alcool. Este recomandat sa va spalati pe maini:

Dupa ce ati tusit sau stranut
Cand ingrijiti o persoana bolnava
Inainte, in timpul si dupa prepararea alimentelor
Inainte de masa
Inainte si dupa folosirea toaletei
Dupa ce ati atins sau mangaiat un animal
Dupa ce ati dus gunoiul
2. Acoperiti-va gura si nasul cu un servetel de unica folosinta cand tusiti si stranutati. Aruncati servetel dupa fiecare utilizare si spalati-va pe maini. In cazul in care nu aveti la indemana un servetel, tusiti sau stranutati in pliul cotului.

3. Evitati pe cat posibil contactul strans cu persoanele care au febra si tusesc. Mergeti la medic daca aveti febra, tusiti si aveti dificultati de respiratie.

Cum, cel mai probabil, sursa principala a infectiei este de origine animala sunt recomandate si urmatoarele masuri de preventie:

Gatiti bine carnea si ouale, inainte de a le consuma. Trebuie evitat consumul de produse crude de origine animala. Carnea cruda, laptele sau organele de origine animala trebuie manipulate cu grija, pentru a evita contaminarea incrucisata cu alimentele negatite, conform bunelor practici de siguranta a alimentelor.

Daca vizitati pietele din zonele in care exista cazuri confirmate de coronavirus, evitati contactul direct neprotejat cu animalele vii

Spalati-va bine pe maini cu apa si sapun dupa ce ati atins un animal sau produse care provin de la animale. Nu duceti mana la ochi, nas sau gura dupa ce ati intrat in contact cu un animal.

Citește în continuare

ACTUALITATE

Diriginţii de şantier se plâng de birocraţie excesivă şi lipsa forţei de muncă în construcţii

Publicat

pe

FOTO ARHIVĂ (Sursa: wall-street.ro)

Zeci de diriginți de șantier au vorbit, sâmbătă – 22 februarie 2020, în cadrul adunării anuale a Colegiului Tehnic al Diriginților de Șantier, despre principalele probleme cu care se confruntă sectorul construcțiilor. Cu acest prilej, au fost identificate trei mari probleme majore: lipsa forâei de muncă în sectorul construcţiilor, birocraţia excesivă şi existenţa unor „aşa-zise fabrici de ştampile care nu mai funcționează în condițiile legii, adică să meargă pe șantier să vadă lucrările și să le avizeze doar dacă sunt bine”.

„Cu peste 4 milioane de români plecați dincolo de granițe nu mai avem acum cu cine să lucrăm. Companiile de construcții au început să aducă muncitori din țările asiatice dar aceasta este doar o soluție de compromis și utilă celor mai mari. Și aici apar multe probleme cu privire la calificarea lor, condițiile ce trebuie să le îndeplinească executantul, apar costuri suplimentare care în cele din urmă duc la scumpirea construcțiilor”, a declarat Cezar Petre președintele Colegiului Tehnic al Diriginţilor de Şantier.

La rândul său, vicepreşedintele Marius Lulea a explicat în ce constă birocraţia: formulare tipizate, hârtii printate şi cozi la ghişee.

“Nu înțelegem de ce nu se informatizează totul așa cum este în țările europene. Calculatorul trebuie să fie interfața cu autoritatea publică și nu ghișeul. Mai mult decât atât, nu există la moment o situație centralizată cu privire la domeniul construcțiilor, iar în ceea ce privește legiferarea aceasta nu se face de către specialiști ci de politicieni în interesul lor personal”.

Cu peste 1500 de membri, Colegiul Tehnic al Diriginților de Șantier este singura organizație profesională care reunește specialiștii autorizați cu rol în urmărirea și asigurarea executării unor lucrări de calitate în domeniul construcțiilor și instalațiilor aferente.

Citește în continuare

PUBLICITATE

Cele mai citite

Politică de cookies | Politică de confidențialitate

© 2014 - 2018 incomod-media.ro. Toate drepturile rezervate. ISSN 2285-7095 | Dezvoltare Web FN WEB SOFT