Connect with us

INFO UTIL

INFO UTIL. Servicii medicale care nu sunt decontate din FNUASS

Publicat

pe

Potrivit informațiilor publicate pe site-ul CNAS, serviciile care nu sunt decontate din Fondul National Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (FNUASS), contravaloarea acestora fiind suportată de asigurat, de unităţile care le solicită, de la bugetul de stat sau din alte surse, după caz, sunt:

a) serviciile medicale acordate în caz de boli profesionale, accidente de muncă şi sportive, asistenţă medicală la locul de muncă, asistenţă medicală a sportivilor;

b) unele servicii medicale de înaltă performanţă;

c) unele servicii de asistenţă stomatologică;

d) serviciile hoteliere cu grad înalt de confort;

e) corecţiile estetice efectuate persoanelor cu vârsta de peste 18 ani;

f) unele medicamente, materiale sanitare şi tipuri de transport;

g) serviciile medicale solicitate şi eliberarea actelor medicale solicitate de autorităţile care prin activitatea lor au dreptul să cunoască starea de sănătate a asiguraţilor;

h) fertilizarea in vitro;

i) asistenţa medicală la cerere;

j) contravaloarea unor materiale necesare corectării văzului şi auzului;

k) contribuţia personală din preţul medicamentelor, a unor servicii medicale şi a dispozitivelor medicale;

l) serviciile medicale solicitate de asigurat;

m) unele servicii şi proceduri de reabilitare;

n) cheltuielile de personal aferente medicilor şi asistenţilor medicali, precum şi cheltuielile cu medicamente şi materiale sanitare din unităţi medico-sociale;

o) serviciile acordate în cadrul secţiilor/clinicilor de boli profesionale şi al cabinetelor de medicină a muncii;

p) serviciile hoteliere solicitate de pacienţii ale căror afecţiuni se tratează în spitalizare de zi;

q) cheltuielile de personal pentru medici, farmacişti şi medici stomatologi pe perioada rezidenţiatului;

r) serviciile de planificare familială acordate de medicul de familie în cabinetele de planning din structura spitalului;

r^1) serviciile de consiliere psihologică postnatală acordate în cadrul unităţilor sanitare de specialitate ori unităţilor sanitare care au în structură secţii / compartimente de obstetrică-ginecologie;

s) cheltuielile de personal pentru medicii şi personalul sanitar din unităţile sau secţiile de spital cu profil de recuperare distrofici, recuperare şi reabilitare neuropsihomotorie sau pentru copii bolnavi HIV/SIDA, reorganizate potrivit legii;

t) activităţi de interes deosebit în realizarea obiectivelor strategiei de sănătate publică, definite prin contractul-cadru;

ţ) testarea cu teste rapide antigen din proba nazofaringiană în vederea depistării infecţiei cu SARS-CoV-2 desfăşurată prin farmaciile comunitare şi oficinele comunitare rurale;

u) transplantul de organe, ţesuturi sau celule de origine umană, cu excepţia cazurilor prevăzute în contractul-cadru şi în normele de aplicare ale acestuia, precum şi a tratamentului în ambulatoriu al stării posttransplant pentru bolnavii transplantaţi, asigurat în cadrul programelor naţionale de sănătate curative.

Prin excepţie de la lit. e), din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate se suportă contravaloarea reconstrucţiei mamare prin endoprotezare şi a simetrizării consecutive acesteia în cazul intervenţiilor chirurgicale oncologice.

Pentru serviciile care nu sunt decontate din fond, necesare personalului armatei şi al Ministerului Afacerilor Interne care a fost rănit, a devenit invalid ori a dobândit alte afecţiuni fizice sau psihice pe timpul participării la acţiuni militare ori în legătură cu acestea, contravaloarea se asigură de la bugetul de stat, în condiţiile stabilite prin hotărâre a Guvernului.

Serviciile prevăzute la lit. b), c), f) şi m) şi contribuţia personală prevăzută la lit. k) se stabilesc prin contractul-cadru.

Cheltuielile pentru activităţile prevăzute la lit. q), r) şi s) se suportă din bugetul de stat.

Cheltuielile pentru activităţile prevăzute la lit. n) se asigură prin transferuri de la bugetul de stat către bugetele locale, prin bugetul Ministerului Sănătăţii.

Cheltuielile pentru activităţile prevăzute la lit. ţ) se asigură prin transferuri de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Sănătăţii către FNUASS.

Urmărește Incomod Media și pe Google News

Cititi mai mult
Reclamă
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ACTUALITATE

Informații importante privind adeverințele de vechime în muncă

Publicat

pe

Inspecția Muncii desfășoară, prin Inspectoratele Teritoriale de Muncă, începând de astăzi, 11 octombrie 2024, până la sfârșitul anului, o campanie de informare și conștientizare a angajatorilor și salariaților cu privire la eliberarea adeverințelor de vechime, în contextul procesului de recalculare a pensiilor.

„Potrivit dispoziţiilor legale, la încetarea activității salariatului, angajatorii au obligaţia să îi elibereze acestuia o adeverinţă care să cuprindă informații ca: datele de identificare ale salariatului, datele de identificare ale angajatorului, data și numărul contractului individual de muncă, tipul de contract, data începerii activității, funcția ocupată, salariul de bază și sporurile prevăzute în contractul de muncă, modificările suferite în executarea raportului de muncă, data încetării contractului individual de muncă, temeiul de încetare, perioadele de absențe nemotivate și concedii fără plată, semnătura reprezentantului legal al angajatorului și ștampila”, ne informează ITM Dâmbovița.

De reținut! Angajatorii au obligaţia de a elibera aceste documente, la încetarea activității salariatului, fără a fi necesară vreo solicitare în acest sens, ori la solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, în termen de 15 zile de la data solicitării formulate în scris.

„Succesorii în drepturi ai angajatorilor desființați au obligația de a elibera, la cerere, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, adeverinte cu datele existente în documentele pe care aceștia le dețin.

În cazul în care angajatorul se află, la momentul solicitării, în procedura de insolvenţă, faliment sau lichidare, administratorul judiciar sau, după caz, lichidatorul judiciar este obligat să le elibereze salariatilor, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, un document care să ateste activitatea desfășurată de aceștia”, ne-a precizat Marius Lixandru – inspector șef ITM Dâmbovița. 

Atenție! Date privind societăţile și succesorii în drepturi ai acestora pot fi obținute de la Registrul Comerțului.

„Dacă o societate și-a încetat activitatea, obligația de a elibera adeverințele de vechime le revine operatorilor economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice. Pentru a identifica acești operatori, foștii salariați se vor adresa Arhivelor Naționale sau serviciilor judeţene ale Arhivelor Naționale. Aceste servicii arhivistice se efectuează contra cost, pe baza unor tarife ale căror limite maxime sunt stabilite anual de către Arhivele Naționale.

Nerespectarea de către operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice a obligaţiei de a elibera adeverința de vechime se constată și se sancționează de către Arhivele Naţionale ale Statului”, mai spune inspectoratul șef al ITM Dâmbovița.

Atenție! Potrivit Legii 360/2023, există obligativitatea eliberăríi, de către angajatori, a unui nou tip de adeverință, referitoare la perioadele de vechime în muncă realizate până la data de 1 aprilie 2001 doar dacă s-a datorat sau, după caz, s-a datorat și plătit contribuție de asigurări sociale.

„Subliniez faptul că, pentru activitatea prestată după anul 2011, doar angajatorii pot elibera adeverințe de vechime. ITM Dâmbovița poate elibera aceste documente, în baza documentelor din arhivă, pentru activitatea prestată de o persoană, în perioada anterioară anului 2011, la societăți din județul Dâmbovița, din mediul privat, care se aflau în evidența instituției noastre, în perioada respectivă. De la începutul anului, au fost eliberate 270 de astfel de documente către foștii angajați care, din diverse motive, nu au carnet de muncă, în care să fie consemnate perioadele lucrate

În aceeași perioadă, 100 de persoane și-au ridicat carnetul de muncă, de la sediul ITM Dâmbovița, iar, în prezent, în arhivele instituției noastre mai există 6400 de carnete nerevendicate. Documentele pot fi eliberate titularilor, la solicitarea acestora, în baza prezentării la ghișeele instituției, cu actul de identitate. Reamintim că acestea le sunt necesare persoanelor care au lucrat, înainte de anul 2011, pentru a certifica vechimea în muncă”, precizează inspectorul șef al ITM Dâmbovița – Marius Lixandru.

Mai multe informații despre documentele de vechime pe care le eliberează Inspectoratul Teritorial de Muncă Dâmbovița se pot obține la numărul de telefon 0245/612 021, accesând site-ul www.itmdambovita.ro sau scriind pe e-mailul instituției, itmdambovita@itmdambovita.ro.

Urmărește Incomod Media și pe Google News

Cititi mai mult

ACTUALITATE

Fraudele online sunt în creștere. Iată câteva măsuri simple care te ajută să nu-ți pierzi banii!

Publicat

pe

De

În contextul în care numărul de fraude în mediul online este într-o continuă creștere, echipa Băncii Române de Dezvoltare vă atenționează cu privire la o serie de principii care vă ajută să vă mențineți banii în siguranță atunci când navigați pe internet.

Fii realist
Ai văzut reclame pe social media care promit câștiguri semnificative și imediate? În realitate, investițiile tale au nevoie de timp pentru a-ți aduce rezultatele dorite. Nu risca să pierzi ceea ce este deja al tău:
• Nu discuta cu așa-numiții „brokeri de investiții” asociați cu aceste reclame
• Nu instala aplicații recomandate de aceștia precum AnyDesk sau AirDroid
• Nu efectua transferuri de bani la indemnul acestora

Fii prudent
Ai primit un mesaj prin email sau SMS care pare a fi de la bancă? BRD nu îți va solicita niciodată prin email sau SMS să furnizezi date bancare cum sunt cele asociate cardului sau datele de acces la serviciul de banking online YOU BRD. Pentru siguranța datelor tale, nu accesa niciodata linkuri suspecte!

Fii vigilent
Ai fost contactat de cineva care pretinde să fie angajatul băncii sau reprezentantul unei instituții de stat, însă acesta îți cere ție datele de identificare? Reține că banca nu îți va solicita niciodată să efectuezi acțiuni în vederea „securizării/segregării fondurilor”.

Pentru a avea certitudinea că discuți cu un angajat BRD, întrerupe apelul și contactează-ne la numărul de telefon 021.302.61.61, 0800.802.208 sau 0800.803.803.

Învață
Ai auzit despre colegi, prieteni sau rude care au fost înșelați prin diverse metode? Învață din greșelile lor și ai grijă să nu le repeți în viitor! Iar dacă ai nelămuriri sau suspiciuni, întreabă un reprezentant al băncii.

Fii prompt
Dacă te afli într-una dintre situațiile de mai sus, contactează-ne telefonic sau mergi într-o agenție BRD și informează un reprezentant al băncii cu privire la situația ta!

Toate aceste măsuri fac bine sănătății tale financiare, fiind necesare pentru ca tu să rămâi în siguranță în mediul digital!

Urmărește Incomod Media și pe Google News

Cititi mai mult

 

 

 

PUBLICITATE

Cele mai citite