Connect with us

ACTUALITATE

Semnal: Astăzi se închide o instituție de cultură, mâine întregul sector!

Publicat

pe

Cultura a avut întotdeauna de suferit în perioadele de criză economică și politică, declanșate în principal de decidenți iresponsabili, nepregătiți, dezinteresați, sau de tăvăluguri care pornesc într-un context nefavorabil european sau global.

Deputatul PSD Ionuț Vulpescu atrage atenția asupra faptului că acest domeniu, care ține de tradiții, de frumos, de spiritualitate și de sufletul acestui neam, intră din nou în suferință.

Fostul ministru al Culturii vine cu un exemplu de la Cluj. O organizație neguvernamentală și non-profit – „Fabrica de Pensule”, care activa în zona artei contemporane, și-a închis porțile după 13 ani de activitate. S-a pus astfel capăt unor proiecte cultural-artistice care reușeau să păstreze încă viu pulsul sectorului cultural independent din România.

Deputatul Ionuț Vulpescu și-a pus întreaga mâhnire generată de această situație critică în care se află sectorul cultural independent, întreaga cultura românească, într-o declarație politică prezentată în cadrul Parlamentului României. Spune social-democratul că s-a ajuns aici din cauza lipsei unei infrastructuri legislative care să protejeze instituțiile de cultură, fie de stat, fie independente, pe cei care trudesc pe acest tărâm al frumosului.

„Într-un context în care cuvântul de ordine pare a fi „distrugerea”, atât pe plan intern, cât și extern, veștile rele nu încetează să apară. Încă o dată, pentru a nu știu câta oară în ultimii doi ani, sectorul cultural independent trage un semnal de alarmă, care anunță tot mai răspicat iminența unui colaps generalizat. Încă o instituție culturală din sectorul independent își închide definitiv porțile, după o luptă îndelungată pentru subzistență. Recent, Fabrica de Pensule – o organizație neguvernamentală și non-profit din Cluj-Napoca, activă în zona artei contemporane – și-a anunțat decizia de închidere definitivă a proiectului, după 13 ani de activitate, după 13 ani de expoziții, reprezentații ale spectacolelor de teatru și dans contemporan, dezbateri, ateliere, proiecții de film, concerte și alte evenimente culturale.

O astfel de veste ar putea trece cu ușurință neobservată în contextul actual de criză, însă închiderea Fabricii de Pensule este ea însăși simptomul unei crize care s-a acutizat în ultimii doi ani de pandemie. În ciuda faptului că sectorul cultural independent nu se afla într-o situație înfloritoare nici înaintea declanșării crizei sanitare, se bucura totuși de „șansa” de a-și câștiga existența. Însă, instituțiile culturale au fost primele care s-au închis odată cu venirea pandemiei și ultimele care s-au deschis odată cu ameliorarea situației epidemiologice. Artiștii independenți au fost, paradoxal, ultimii la care guvernarea liberală s-a gândit în vremuri de răstriște, dar primii care au avut de suferit de pe urma măsurilor hazardate ale unei guvernări aculturale.

Ultima măsură concretă pentru sprijinirea acestui sector a fost luată în 2015, în timpul mandatului meu de ministru al Culturii, conform căreia 2% din câștigurile Loteriei Române merg către Administrația Fondului Cultural Național. De atunci însă, pare că măsurile fie au fost luate în detrimentul sectorului cultural, fie au lipsit cu desăvârșire în momente cheie ale existenței acestui sector. Doar anul trecut am asistat la un festival al subfinanțărilor, în care bugetele festivalurilor de film TIFF și Astra de la Sibiu au fost tăiate cu până la 65%, bugetul de proiecte al Muzeului Național al Literaturii Române a fost și el diminuat cu 74%, iar pentru a încheia simetric festivalul măsurilor cinice, să nu uităm că, începând cu anul acesta, Festivalul Internațional „George Enescu” a rămas fără director executiv și, implicit, fără garanția unei ediții viitoare și a unui destin. Astăzi, sectorul cultural face încă un pas spre colaps. Fabrica de Pensule își încheie activitatea și, odată cu ea, zeci de artiști și de agenți culturali sunt scoși în afara sferei de activitate și lăsați să se descurce într-o infrastructură legislativă care nici măcar nu i-a luat în calcul.

De Fabrica de Pensule se leagă numele unor artiști mari, semnificativi pentru cultura și arta contemporană românească. Pictorul Adrian Ghenie, de pildă, este unul dintre fondatorii Fabricii de Pensule. Lucrările sale sunt prezente în unele dintre cele mai importante muzee, galerii şi colecţii private din lume: Centrul Pompidou (Paris), SFMOMA (San Francisco), Muzeul Hammer şi Muzeul de Artă Contemporană din Los Angeles. De asemenea, Adrian Ghenie a reprezentat România la Bienala de la Veneția, din 2015, când expoziția sa a fost considerată una dintre cele mai bune din cadrul Bienalei, de către presa internațională. Însă acesta este doar un exemplu care înnobilează existența și activitatea Fabricii de Pensule, care a oferit ocazia, de-a lungul timpului, mai multor artiști de a-și defășura activitatea și de a-și promova munca într-un cadru tot mai rar întâlnit astăzi în lumea culturală a artei independente.

Sper că nu ni se va spune iarăși platitudinea „Când armele vorbesc, muzele tac!” La noi muzele tac tot timpul, fie că este pace, fie că este război. Nu este vorba doar despre finanțare, care e importantă, desigur, ci și de sau mai ales de statutul culturii în societatea noastră. Despre asta trebuie să discutăm serios. Dar se pare că la noi niciodată nu este momentul potrivit pentru asta. Și vom deconta acestă lipsă de interes. Trebuie să ieșim din această criză a gândirii și să decidem ce este important pentru viitorul nostru, ca națiune”, se precizează în declarația politică a deputatului Ionuț Vulpescu.

Urmărește Incomod Media și pe Google News

Citește mai departe
Reclamă
Click pentru a comenta

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ACTUALITATE

Ion Dumitru spulberă Regia Națională a Pădurilor într-un proces de răsunet

Publicat

pe

Fostul director general al Regiei Naționale a Pădurilor, Ion Dumitru, singurul manager al acestei unități mamut care a reușit, în numai câțiva ani, să refacă de la zero o serie de subunități lăsate în paragină, numim aici Herghelia de la Jegălia, Muzeul Cinegetic Posada și multe sedii de ocoale etc., de ani de zile, luptă cu sistemul nevăzut ce le pune imediat piedică acela care se remarcă, care capătă notorietate mai mult decât li se permite.

Realizările sale în domeniului silvic, faptul că a ținut cu mână de fier Romsilva și nu a cedat la presiunile celor care ar fi vrut să acapareze pădurile și o serie de proprietăți ale RNP-ului, vorbim și de terenuri din inima Capitalei, l-au purtat pe Ion Dumitru ani întregi pe culoarele pașilor pierduți, l-au dus în fața instanțele cu dedicație, numite special pentru a spulbera caractere și personalități.

Ion Dumitru a fost un luptător și, chiar dacă o serie de foști colegi politici i-au întins capcane, l-au îndepărtat (nu dăm acum numele unui fost ministru de la Mediu și Păduri, din același partid, după ce Ion Dumitru a câștigat în instanță dreptul de a-l repune în funcție, a făcut tot ce i-a stat în putere pentru a-l îndepărta de o astfel de oportunitate.

Și, uite așa, un om dedicat meseriei, un specialist prin excelență, care ar fi putut, în toți acești ani, să aducă plus valoare Regiei Naționale a Pădurilor condusă de mulți neaveniți, a fost ținut în umbră de sistem.

Aflăm acum că fostul lider social-democrat, fost deputat în Parlamentul Românei, om care a stat tot timpul alături de cei mulți și necăjiți, a câștigat la Curtea de Apel București procesul cu Regia Națională a Pădurilor Romsilva.

Instituția, după cum a scris Ion Dumitru pe pagina sa de Facebook, este obligată să îi plătescă despagubiri egale cu salariile indexate, majorate și reactualizate și cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat în calitate de director general al Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva.

Este incredibil. Fostul director general al Regiei Naționale a Pădurilor trebuie să primească despăgubiri calculate de la data de 17 aprilie 2001 până la data de 15 august 2020. Curtea de Apel București a constatat că raporturile de muncă dintre Ion Dumitru și RNP nu au fost deloc viciate. Oare, ce zice acum doamna fost ministru pe la Mediu și Păduri care a refuzat să îl repună în drepturi pe profesionistul Ion Dumitru, târât nedrept de statul paralel într-un scandal juridic și mediatic, doar cu scopul de a-l discredita și elimina?

Urmărește Incomod Media și pe Google News

Citește în continuare

ACTUALITATE

ISU Giurgiu angajează 18 șoferi pentru autospecialele de intervenție

Publicat

pe

de

Inspectoratul pentru Situații de Urgență “Vlașca” al județului Giurgiu organizează concurs pentru ocuparea a 18 posturi de conducător auto (autospeciale), prin încadrare directă. Pot participa la concurs persoanele cu vârsta cuprinsă între 18 și 35 de ani, împliniți anul acesta, care dețin permis de conducere categoriile B și C și au absolvit liceul cu diplomă de bacalaureat.

Toate actele necesare pentru constituirea dosarului de recrutare în vederea participării la concurs trebuie transmise la adresa de e-mail recrutare@isugiurgiu.ro, exclusiv în format electronic (pdf.), astfel:
– cererile de înscriere, completate lizibil și semnate, alături de copii ale actului de identitate, permisului de conducere categoriile B și C, declaraţia de confirmare a cunoaşterii şi acceptării condiţiilor de recrutare și CV-ul, până la data de 06.07.2022, ora 14:00, inclusiv în zilele nelucrătoare;
– dosarul de recrutare, cu toate documentele prevăzute în anunțul postat pe pagina www.isugiurgiu.ro, până la data de 19.07.2022, ora 14:00.

În eventualitatea depăşirii mărimii maxime a capacităţii de ataşamente (50 de megabytes), vor fi transmise e-mail-uri succesive, numerotate crescător. E-mail-urile de înaintare a documentelor vor cuprinde la rubrica ,,Subiect” sintagma ,,Cerere de înscriere” sau ,,Dosar”, în funcţie de situaţie, urmat de numele şi prenumele candidatului și de postul pentru care candidează (exemplu: Dosar_Ionescu Ion_Conducător auto).

Concursul constă în:
– o probă practică ce are caracter eliminatoriu (testarea abilității de a conduce un autovehicul care necesită permis de conducere categoria C). Aceasta se va desfășura în perioada 29.07 – 03.08.2022. Locația, data, ora prezentării vor fi comunicate ulterior, în funcție de numărul candidaților, conform planificării;
– test scris ce va fi susținut în data de 11.08.2022, din tematica şi bibliografia de concurs;
– un interviu pe subiecte profesionale (doar în situaţia în care se impune departajarea candidaţilor).

Examinarea medicală și evaluarea psihologică efectuate de structurile de specialitate ale M.A.I. se vor realiza doar de către candidații declarați „Admis”.

Pentru detalii, accesați: bit.ly/Concurs_conducator_auto

Urmărește Incomod Media și pe Google News

Citește în continuare

PUBLICITATE

 

Cele mai citite

Politică de cookies | Politică de confidențialitate

© 2014 - 2018 incomod-media.ro. Toate drepturile rezervate. ISSN 2285-7095 | Dezvoltare Web FN WEB SOFT