Deputatul Ionuț Vulpescu a atras atenția Guvernului României, printr-o declarație politică susținută, ieri – 15 februarie 2023, în Parlament, asupra situației de inerție în care se află Institutul Cultural Român condus în momentul de față de oameni incapabili să promoveze valorile României. Fostul ministru al Culturii a spus, de la înalta tribună a Parlamentului, că, în ultimul timp, Institutul Cultural Român a devenit un creator de conținut pentru Tik-Tok și un continuu subiect de bășcălie.
„ICR a devenit un soi de agenție de turism, care exportă forme de impostură managerială peste graniță. „Operațiunea Lisabona” – să o numim așa în spiritul ironiei deja create în jurul acestui episod, este doar cea mai flagrantă speță.
Am fost șocat să constat, la dezbaterea din Parlament pe bugetul din 2023, că reprezentanții ICR sunt mulțumiți pentru că au o relație bună cu Ministerul Finanțelor. Cum se traduce această declarație? Că sunt mulțumiți că au puțini bani la dispoziție pentru promovarea culturii române. Nu e un secret că resursele sunt sub nivelul așteptat și normal. ICR a fost creat după modelul Institutelor Cervantes, Goethe, Francez. Comparați bugetele și veți vedea cât de străini suntem de lumea normală. Suntem străini Occidentului nu pentru că ne aflăm geografic aici, ci pentru că ne aflăm niciunde în domeniile în care ar trebui să contăm.
Dacă există o vină a partidelor pentru impunerea unor manageri în fruntea instituțiilor de cultură, care nu sunt persoanele potrivite pentru acestea, fără îndoială, ea există și este cunoscută, dar trebuie să amintim că propunerile care se fac pentru pozițiile de conducere în filialele ICR sunt făcute de Președintele ICR, nicidecum de partide. ICR Lisabona și alte numiri suprarealiste, care au nedumerit și revoltat lumea culturală, reprezintă deja cazuri pierdute. Importantă e bătălia mai mare, pentru obrazul ICR ca ansamblu. Ne ajustăm însă speranțele în acord cu timpurile pe care le trăim.
Cum am putea curăța ICR de îmbâcsirea de decadență după procedurile unei lumi care istoric a murit, dar care încă trăiește de pe urmele consecințelor ei: contraselecție, amatorism, șefie regională și mioritică în loc de management occidental și emancipator?
Mă gândesc cu năduf și regret la oameni excepționali dedicați cercetării și promovării politicilor culturale, la acei connaisseuri ai spațiilor culturale ale lumii care asistă dezarmați la spectacolul gratuit în care experții în nimicologie le iau locul.
Profesioniști avem, dar îi ocolim. Idei avem, dar nu știm să ne batem și financiar pentru ele. Cultură avem, dar a devenit tot mai mult un prilej de tranzacție transpartinică și o afacere de orgolii, nu un antreprenoriat de calitate pentru România.
Creatori de cultură avem, dar îi lăsăm tot mai departe de lumea de peste graniță. Mă tem că în România, aceste fenomene vor face ca singura rimă pereche să fie aceea dintre cultură și ură. Pentru că doar printr-o ostilitate susținută față de cultură, sau dintr-o prostie fundamentală, poți lăsa ca așa ceva să se întâmple. Și nu cred că ne dorim să fim în a doua situație, nu?”, a declarat deputatul Ionuț Vulpescu.
Urmărește Incomod Media și pe Google News