INFO UTIL
Atenție, fraudă în numele ING Bank!
Atenție! Persoane care se prezintă drept angajați ING Bank îi contactează pe români cu scopul de a obține acces la conturile pe care le dețineți.
Ce solicită?
Date personale – user, parola, codul de autorizare a aplicației de internet banking, numărul cardului, data lui de expirare, CVV sau chiar bani – este mesajul transmis de bancă.
Ce urmăresc?
• să vă fure identitatea și să vă folosească datele personale în mod fraudulos;
• să obțină accesul neautorizat și să utilizeze cum vrea banii tăi;
• să-ți ia banii din cont/credit;
• să te șantajeze.
Cum îți dai seama dacă e sau NU e angajat ING?
• Dacă numărul are un prefix din străinătate, NU e angajat ING
• Dacă adresa de email pare suspicioasă, NU e angajat ING
• Dacă nu știe numele sau prenumele tău când te sună, NU e angajat ING
• Dacă îți cere user și parola pentru Home’Bank, NU e angajat ING
• Dacă îți cere datele de pe card – față și verso, inclusiv cod CVV, NU e angajat ING
• Dacă îți cere acces la calculator / tabletă / telefon, NU e angajat ING
• Dacă te pune să instalezi o aplicație prin care să preia controlul asupra dispozitivului tău, NU e angajat ING
În cazul în care ai suspiciuni legate de un apel / email / mesaj primit, sună la numărul de pe spatele cardului și verifică dacă persoana care te-a contactat e angajat ING.
Ce faci în cazul în care crezi că ești ținta unui atac?
– Verifică ultimele tranzacții și contactează banca dacă observi tranzacții pe care nu le recunoști;
– Blochează-ți imediat cardurile bancare, dacă ai orice suspiciune că ele au fost compromise;
– Sună la bancă pentru a verifica numele persoanei care te-a apelat;
– Contactează banca și poliția.
ACTUALITATE
Informații importante privind adeverințele de vechime în muncă
Inspecția Muncii desfășoară, prin Inspectoratele Teritoriale de Muncă, începând de astăzi, 11 octombrie 2024, până la sfârșitul anului, o campanie de informare și conștientizare a angajatorilor și salariaților cu privire la eliberarea adeverințelor de vechime, în contextul procesului de recalculare a pensiilor.
„Potrivit dispoziţiilor legale, la încetarea activității salariatului, angajatorii au obligaţia să îi elibereze acestuia o adeverinţă care să cuprindă informații ca: datele de identificare ale salariatului, datele de identificare ale angajatorului, data și numărul contractului individual de muncă, tipul de contract, data începerii activității, funcția ocupată, salariul de bază și sporurile prevăzute în contractul de muncă, modificările suferite în executarea raportului de muncă, data încetării contractului individual de muncă, temeiul de încetare, perioadele de absențe nemotivate și concedii fără plată, semnătura reprezentantului legal al angajatorului și ștampila”, ne informează ITM Dâmbovița.
De reținut! Angajatorii au obligaţia de a elibera aceste documente, la încetarea activității salariatului, fără a fi necesară vreo solicitare în acest sens, ori la solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, în termen de 15 zile de la data solicitării formulate în scris.
„Succesorii în drepturi ai angajatorilor desființați au obligația de a elibera, la cerere, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, adeverinte cu datele existente în documentele pe care aceștia le dețin.
În cazul în care angajatorul se află, la momentul solicitării, în procedura de insolvenţă, faliment sau lichidare, administratorul judiciar sau, după caz, lichidatorul judiciar este obligat să le elibereze salariatilor, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, un document care să ateste activitatea desfășurată de aceștia”, ne-a precizat Marius Lixandru – inspector șef ITM Dâmbovița.
Atenție! Date privind societăţile și succesorii în drepturi ai acestora pot fi obținute de la Registrul Comerțului.
„Dacă o societate și-a încetat activitatea, obligația de a elibera adeverințele de vechime le revine operatorilor economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice. Pentru a identifica acești operatori, foștii salariați se vor adresa Arhivelor Naționale sau serviciilor judeţene ale Arhivelor Naționale. Aceste servicii arhivistice se efectuează contra cost, pe baza unor tarife ale căror limite maxime sunt stabilite anual de către Arhivele Naționale.
Nerespectarea de către operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice a obligaţiei de a elibera adeverința de vechime se constată și se sancționează de către Arhivele Naţionale ale Statului”, mai spune inspectoratul șef al ITM Dâmbovița.
Atenție! Potrivit Legii 360/2023, există obligativitatea eliberăríi, de către angajatori, a unui nou tip de adeverință, referitoare la perioadele de vechime în muncă realizate până la data de 1 aprilie 2001 doar dacă s-a datorat sau, după caz, s-a datorat și plătit contribuție de asigurări sociale.
„Subliniez faptul că, pentru activitatea prestată după anul 2011, doar angajatorii pot elibera adeverințe de vechime. ITM Dâmbovița poate elibera aceste documente, în baza documentelor din arhivă, pentru activitatea prestată de o persoană, în perioada anterioară anului 2011, la societăți din județul Dâmbovița, din mediul privat, care se aflau în evidența instituției noastre, în perioada respectivă. De la începutul anului, au fost eliberate 270 de astfel de documente către foștii angajați care, din diverse motive, nu au carnet de muncă, în care să fie consemnate perioadele lucrate
În aceeași perioadă, 100 de persoane și-au ridicat carnetul de muncă, de la sediul ITM Dâmbovița, iar, în prezent, în arhivele instituției noastre mai există 6400 de carnete nerevendicate. Documentele pot fi eliberate titularilor, la solicitarea acestora, în baza prezentării la ghișeele instituției, cu actul de identitate. Reamintim că acestea le sunt necesare persoanelor care au lucrat, înainte de anul 2011, pentru a certifica vechimea în muncă”, precizează inspectorul șef al ITM Dâmbovița – Marius Lixandru.
Mai multe informații despre documentele de vechime pe care le eliberează Inspectoratul Teritorial de Muncă Dâmbovița se pot obține la numărul de telefon 0245/612 021, accesând site-ul www.itmdambovita.ro sau scriind pe e-mailul instituției, itmdambovita@itmdambovita.ro.
INFO UTIL
INFO UTIL. Servicii medicale care nu sunt decontate din FNUASS
Potrivit informațiilor publicate pe site-ul CNAS, serviciile care nu sunt decontate din Fondul National Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (FNUASS), contravaloarea acestora fiind suportată de asigurat, de unităţile care le solicită, de la bugetul de stat sau din alte surse, după caz, sunt:
a) serviciile medicale acordate în caz de boli profesionale, accidente de muncă şi sportive, asistenţă medicală la locul de muncă, asistenţă medicală a sportivilor;
b) unele servicii medicale de înaltă performanţă;
c) unele servicii de asistenţă stomatologică;
d) serviciile hoteliere cu grad înalt de confort;
e) corecţiile estetice efectuate persoanelor cu vârsta de peste 18 ani;
f) unele medicamente, materiale sanitare şi tipuri de transport;
g) serviciile medicale solicitate şi eliberarea actelor medicale solicitate de autorităţile care prin activitatea lor au dreptul să cunoască starea de sănătate a asiguraţilor;
h) fertilizarea in vitro;
i) asistenţa medicală la cerere;
j) contravaloarea unor materiale necesare corectării văzului şi auzului;
k) contribuţia personală din preţul medicamentelor, a unor servicii medicale şi a dispozitivelor medicale;
l) serviciile medicale solicitate de asigurat;
m) unele servicii şi proceduri de reabilitare;
n) cheltuielile de personal aferente medicilor şi asistenţilor medicali, precum şi cheltuielile cu medicamente şi materiale sanitare din unităţi medico-sociale;
o) serviciile acordate în cadrul secţiilor/clinicilor de boli profesionale şi al cabinetelor de medicină a muncii;
p) serviciile hoteliere solicitate de pacienţii ale căror afecţiuni se tratează în spitalizare de zi;
q) cheltuielile de personal pentru medici, farmacişti şi medici stomatologi pe perioada rezidenţiatului;
r) serviciile de planificare familială acordate de medicul de familie în cabinetele de planning din structura spitalului;
r^1) serviciile de consiliere psihologică postnatală acordate în cadrul unităţilor sanitare de specialitate ori unităţilor sanitare care au în structură secţii / compartimente de obstetrică-ginecologie;
s) cheltuielile de personal pentru medicii şi personalul sanitar din unităţile sau secţiile de spital cu profil de recuperare distrofici, recuperare şi reabilitare neuropsihomotorie sau pentru copii bolnavi HIV/SIDA, reorganizate potrivit legii;
t) activităţi de interes deosebit în realizarea obiectivelor strategiei de sănătate publică, definite prin contractul-cadru;
ţ) testarea cu teste rapide antigen din proba nazofaringiană în vederea depistării infecţiei cu SARS-CoV-2 desfăşurată prin farmaciile comunitare şi oficinele comunitare rurale;
u) transplantul de organe, ţesuturi sau celule de origine umană, cu excepţia cazurilor prevăzute în contractul-cadru şi în normele de aplicare ale acestuia, precum şi a tratamentului în ambulatoriu al stării posttransplant pentru bolnavii transplantaţi, asigurat în cadrul programelor naţionale de sănătate curative.
Prin excepţie de la lit. e), din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate se suportă contravaloarea reconstrucţiei mamare prin endoprotezare şi a simetrizării consecutive acesteia în cazul intervenţiilor chirurgicale oncologice.
Pentru serviciile care nu sunt decontate din fond, necesare personalului armatei şi al Ministerului Afacerilor Interne care a fost rănit, a devenit invalid ori a dobândit alte afecţiuni fizice sau psihice pe timpul participării la acţiuni militare ori în legătură cu acestea, contravaloarea se asigură de la bugetul de stat, în condiţiile stabilite prin hotărâre a Guvernului.
Serviciile prevăzute la lit. b), c), f) şi m) şi contribuţia personală prevăzută la lit. k) se stabilesc prin contractul-cadru.
Cheltuielile pentru activităţile prevăzute la lit. q), r) şi s) se suportă din bugetul de stat.
Cheltuielile pentru activităţile prevăzute la lit. n) se asigură prin transferuri de la bugetul de stat către bugetele locale, prin bugetul Ministerului Sănătăţii.
Cheltuielile pentru activităţile prevăzute la lit. ţ) se asigură prin transferuri de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Sănătăţii către FNUASS.
-
Dâmboviţaacum 4 zile
Conducerea PSD Râul Alb a fost demisă. Vicepreședintele Mihai Istrate preia frâiele organizației
-
ADMINISTRAŢIEacum 3 zile
Malu cu Flori, în ciuda bugetului local precar, merge cu fruntea sus pe drumul dezvoltării
-
ACTUALITATEacum 6 zile
Eveniment religios important la Biserica Târgului din Târgoviște (Centrul Vechi)
-
ACTUALITATEacum 4 zile
Baschetbalista de la CSM Târgoviște s-ar fi sinucis din cauza unei decepții în dragoste
-
Dâmboviţaacum 7 zile
Grav accident rutier la Potlogi. Un bărbat de 28 de ani a fost preluat cu elicopterul SMURD
-
ADMINISTRAŢIEacum 3 zile
Încă un obiectiv de importanță pentru comuna Voinești este aproape la gata!
-
Dâmboviţaacum 6 zile
Candidații PSD Dâmbovița pentru alegerile parlamentare din 1 decembrie 2024
-
ACTUALITATEacum 4 zile
Școala Gimnazială Telești Ludești a marcat „Ziua Educației” împreună cu dascălii pensionari