Conectați-vă cu noi

ADMINISTRAŢIE

ANI critică proiectul de lege privind ştergerea unor interdicţii aplicate aleşilor locali

Publicat

pe

Propunerea legislativă adoptată marți, 31 martie, de plenul Senatului și transmisă Camerei Deputaților, în calitate de for decizional, referitoare la completarea Codului Administrativ, prin care se propune reglementarea unei interdicții în cazul candidaților la alegerile locale precum și în cazul aleșilor locali, este de natură de a menține un peisaj juridic fragmentat, de a lipsi de claritate normele în vigoare și conturează posibilitatea anulării respectării hotărârilor judecătorești prin care se mențin rapoartele de evaluare emise de inspectorii de integritate în ceea ce privește incompatibilitățile și conflictele de interese – precizează Agenţia Naţională de Integritate într-un comunicat de presă.

„În fapt, inițiatorii propunerii legislative (https://bit.ly/2UzEhCs), propun stabilirea faptului că la alegerile locale pot candida pentru funcția de primar doar persoanele care „nu au săvârșit fapte care au determinat existența conflictului de interese sau a stării de incompatibilitate, constatate prin rapoarte de evaluare întocmite de Agenția Națională de Integritate, cu mai puțin de 3 ani înainte de data alegerilor”.

În același sens, „la alegerile locale din anul 2020 nu pot candida și ocupa funcții de ales local persoanele care au săvârșit fapte care au determinat existența conflictului de interese sau a stării de incompatibilitate, constatate prin rapoarte de evaluare întocmite de Agenția Națională de Integritate, în condițiile legii, comunicate cu mai puțin de 3 ani înainte de data alegerilor”, respectiv, „pot candida și ocupa funcții de ales local persoanele în privința cărora s-a constatat prin rapoarte de evaluare întocmite de ANI (…) comunicate cu mai mult de 3 ani înainte de data alegerilor, că au săvârșit fapte care au determinat existența conflictului de interese sau a stării de incompatibilitate”.

Este fără îndoială faptul că orice propunere legislativă care limitează accesul și ocuparea funcțiilor sau demnităților publice a persoanelor pentru care ANI a stabilit existența unei abateri de la normele de integritate (e.g. incompatibilitate sau conflict de interese) contribuie la asanarea morală a societății și la asigurarea exercitării funcțiilor publice în condiții de integritate.

Cu toate acestea, prezenta propunere legislativă denotă o serie de necorelări și contradicții cu alte norme aflate în vigoare și poate conduce la ștergerea unor interdicții aplicate aleșilor locali și la imposibilitatea aplicării hotărârilor judecătorești definitive și irevocabile prin care se mențin rapoartele de evaluare emise de ANI.

În concret, față de cele menționate anterior, opinăm următoarele:

· Propunerea legislativă este necorelată și vădit în contradicție cu prevederile Legii nr. 176/2010 referitoare la interdicția de 3 ani de a mai ocupa funcții publice persoanele pentru care s-a constatat definitiv o stare de incompatibilitate sau conflict de interese. Perioada de interdicție poate fi aplicată numai după rămânerea definitivă a raportului ANI și nu de la comunicarea acestuia. Totodată, prin propunerea de modificare se admite faptul că un număr de persoane pot beneficia de un regim preferențial, în sensul în care deși se află în perioada de interdicție de 3 ani, pot sa candideze și să ocupe funcții de ales local, perioada de interdicție fiind „ștearsă”. Menționăm faptul că interdicția de 3 ani începe să curgă numai după rămânerea definitivă a raportului ANI, de la data eliberării, destituirii din funcția respectivă sau a încetării de drept a mandatului.

· Propunerea legislativă poate genera dispute juridice întrucât raportul de evaluare emis de Agenția Națională de Integritate generează efecte numai după rămânerea definitivă. Potrivit legii, acesta poate rămâne definitiv fie prin necontestare (în termenul legal de 15 zile de la comunicare), fie ca urmare a unei hotărâri judecătorești irevocabile. Precizăm faptul că marea majoritate a rapoartelor de evaluare sunt contestate la instanța de contencios administrativ, iar procedurile judiciare sunt de lungă durată (cel puțin 1-2 ani până la o decizie definitivă și irevocabilă).

· De asemenea, propunerea legislativă nu este corelată cu prevederile prevederile Legii nr. 176/2010 – art. 22 alin. (1), potrivit căruia „Persoana care face obiectul evaluării poate contesta raportul de evaluare a conflictului de interese sau a incompatibilității în termen de 15 zile de la primirea acestuia, la instanța de contencios administrativ.”, art. 25 alin. (2) „(…) interdicția de 3 ani operează potrivit legii, de la data rămânerii definitive a raportului de evaluare, respectiv a rămânerii definitive și irevocabile a hotărârii judecătorești de confirmare a existenței unui conflict de interese sau a unei stări de incompatibilitate”, precum și art. 26 alin. (3) potrivit căruia sancțiunea poate fi aplicată în termen de cel mult 6 luni de la data rămânerii definitive a raportului de evaluare. Mai mult, dispozițiile art. 160 din Codul administrativ reglementează încetarea de drept a mandatului de primar, una din cauze fiind enumerată la lit. b), respectiv ”constatarea și sancționarea, în condițiile legii privind integritatea în exercitarea funcțiilor și demnităților publice, a unei stări de incompatibilitate”, situație care se aplică numai după rămânerea definitivă a raportului de evaluare. În aceste condiții, subliniem faptul că Legea nr. 176/2010, legea cadru în materia integrității, se aplică prin coroborarea prevederilor legale a mai multor acte normative, inclusiv cu prevederile codului administrativ, situație în care nu putem avea un singur cadru legal dar aplicat diferit în funcție de existența alegerilor locale sau a exercitării mandatului în curs.

· Dacă ar fi adoptată în forma propusă, cadrul legislativ de integritate ar include reglementări necorelate fără norme de trimitere, în dezacord cu imperativele Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă.

Nu în ultimul rând, aducem la cunoștința opiniei publice faptul că ultimul raport MCV a menținut criticile cu privire la îndeplinirea obiectivului de referință nr. 2 referitor la Agenția Națională de Integritate (Benchmark 2): „Pentru a se realiza progrese (…) trebuie să se abordeze actuala lipsă de claritate a normelor. Evoluțiile legislative cu privire la legislația în materie de integritate vor trebui clarificate pentru a se evita riscul ca sancțiunile disuasive să nu mai poată fi aplicate în urma unei hotărâri judecătorești definitive, ceea ce ar constitui un regres în ceea ce privește obiectivul de referință nr. 2”.

În final, precizăm faptul că Agenția Națională de Integritate nu susține adoptarea propunerii legislative de modificare a OUG nr. 57/2019 privind Codul Administrativ, fapt ce a fost comunicat Departamentului pentru relația cu Parlamentul la sfârșitul lunii februarie”.

ADMINISTRAŢIE

A fost aprins bradul de Crăciun și iluminatul festiv la Târgoviște

Publicat

pe

Primăria Târgoviște a aprins, în această seară, de Ziua Națională a României, bradul de Crăciun și iluminatul festiv de iarnă. Edilul Daniel Cristian Stan nu a vrut să renunțe la această tradiție, chiar dacă perioada grea prin care trecem, cauzată de noul coronavirus, nu a permis organizarea unei acțiuni cu publicul. Totuși, în Piața Tricolorului s-au aflat mai mulți târgovișteni, în special cei care obișnuiesc să se plimbe seară de seară prin centrul orașului.

„Le urez târgoviștenilor să fie sănătoși, iar anul viitor să nu mai fim cu măști, să nu mai fim distanțați, să putem organiza acest eveniment așa cum ne dorim”, a spus edilul Daniel Cristian Stan.

Primarul municipiului Târgoviște i-a avut alături în această seară pe viceprimarii Monica Ilie și Cătălin Rădulescu, pe city managerul Gabriel Boriga, pe preşedintele Consiliului Județean Dâmboviţa – Corneliu Ștefan, pe vicepreședinta Luciana Cristea și pe deputata Carmen Holban – fost viceprimar al Târgoviștei.

Citește în continuare

ADMINISTRAŢIE

PSD contestă alegerea viceprimarului municipiului Moreni

Publicat

pe

În municipiul Moreni, problemele din punct de vedere politico-administrativ, după alegerile locale din 27 septembrie, par a fi încurcate. Va mai trece ceva timp până când spiritele se vor detensiona şi se va intra, probabil, într-un ritm susţinut, care să aibă drept constantă intersul comunităţii. Deocamdată lucrurile sunt încurcate.

Totul a plecat de la un aşa-zis blat, cum numeşte Liviu Vasilescu de la PSD, înţelegerea dintre PRO România, PNL şi reprezentanţii Partidului Ecologist Român, de a-l pune viceprimar pe Răzvan Bejan, liderul local al PRO România – candidatul acestei formaţiuni politice pentru postul de primar al municipiului. Poate că social-democraţii, care deţin şase consilieri la Moreni, nu ar fi reproşat nimic acestui joc politic care, fie vorba între noi, se cam tot poartă, dacă, spun ei prin vocea lui Liviu Vasilescu, alegerea viceprimarului nu s-ar fi făcut prin încălcarea dispoziţiilor prevăzute în Codul Administrativ.

Susţine Vasilescu, de profesie avocat, deci cunoscător al normelor legale în vigoare, că alegerea vicelui de la PRO România s-a făcut în cadrul unei şedinţe extraordinare care avea pe ordinea de zi doar un singur punct spre dezbatere şi aprobare, respectiv o rectificare bugetară. Numai că, aleşii PRO România, trei la număr, cei ai PNL – patru şi cu colegii de la PER – tot patru au decis, prin vot, suplimentarea ordinii de zi. Au introdus şi alegerea viceprimarului. Totul, spune Liviu Vasiliescu, s-a făcut cu concursul preşedintelui de şedinţă, liberalul Robert Harabagiu. Noul viceprimar, nu se ştie cât va fi de nou, ţinând cont că hotărârea cu pricina a fost atacată de social-democraţi, a fost ales de 9 dintre consilierii de la Moreni.

Instituţia Prefectului Dâmboviţa, ne-a spus Liviu Vasilescu, a fost sesizată despre abuzul de la Moreni. Printr-o adresă, PSD a cerut prefectul judeţului Dâmboviţa, Aurelian Popa, să-şi exercite controlul de legalitate asupra acestei hotărâri, respectiv să o atace în instanţă, să fie suspendată de drept până la soluţionarea definitivă a cauzei. Un pic mai dur în exprimare, probabil din cauza faptului că reprezentantul Guvernului în teritoriu nu prea vrea să se mişte în acest caz, Liviu Vasilescu a spus „îl rog pe domnul prefect să se trezească la realitate, să revină printre noi şi să exercite acest control de legalitate”.

Liviu Vasilescu a explicat, cu legea în mână, cât de grav stau lucrurile cu alegerea prin blat politic şi forţarea normelor în vigoare a viceprimarului de la Moreni.

„Conform art 135, aliniat 8, din Codul Administrastiv, suplimentarea ordinii de zi se aprobă numai prin referat, ca instrument de prezentare pentru probleme urgente, cu majoritate simplă. Nu cred că era vorba despre o problemă urgentă”, a concluzionat tânărul social-democrat.

Urma ca viceprimarul să fie ales în cadrul unei şedinţe ordinare de consiliu local. Următorul articol, 136, la aliniatul 8, mai afirmă Liviu Vasilescu, precizează că fiecare proiect de lege înscris pe ordinea de zi a şedinţei de consiliu local este supus dezbaterii numai dacă este însoţit de referatul de aprobare, de rapoartele compartimentelor de specialitate din cadrul Primăriei şi de avizele cu caracter consultativ ale comisiilor de specialitate ale Consiliului Local.

„Această iniţiativă a venit ad-hoc. La acel moment nu a avut nici un fel de aviz, aşa cum spune legea. Niciun proiect nu poate fi înscris pe ordinea de zi fără să existe aceste lucruri”, a mai arătat Liviu Vasilescu.

Şi a mai apărut o problemă care ar fi trebuit să ducă la nepromovarea acestui proiect înscris din mers pe ordinea de zi de reprezentanţii celor trei partide care au făcut blat la Moreni.

„Conform Ordonanţei de Urgenţă nr. 120 din 28 octombrie 2020, alegerea viceprimarilor şi a vicepreşedinţilor consiililor judeţene se va face numai după validarea tuturor mandatelor şi depunerea jurămintelor în condiţiile legii, de către toţi consilierii locali şi judeţeni”, precizează Liviu Vasilescu. Ori, în cazul de la Moreni, unul dintre consilierii PSD îşi dăduse demisia, ca atare ar fi trebuit aşteptată validarea unui alt consilier local.

Rămâne acum să aşteptăm recţia autorităţilor competente în această situaţie şi, mai ales, să vedem ce va decide justiţia. Liviu Vasilescu le mai atrage atenţia celor care au participat la acestă înţelegere că toate hotărârile luate de acest consiliu local până ce nu se soluţionează plângerea PSD privitoare la alegerea viceprimarului prin încălcarea legii vor putea fi anulate.

Citește în continuare

Promovare electorală

PUBLICITATE

Cele mai citite

Politică de cookies | Politică de confidențialitate

© 2014 - 2018 incomod-media.ro. Toate drepturile rezervate. ISSN 2285-7095 | Dezvoltare Web FN WEB SOFT



error: Conținutul este protejat!!