Connect with us

ADMINISTRAŢIE

ANI critică proiectul de lege privind ştergerea unor interdicţii aplicate aleşilor locali

Publicat

pe

Propunerea legislativă adoptată marți, 31 martie, de plenul Senatului și transmisă Camerei Deputaților, în calitate de for decizional, referitoare la completarea Codului Administrativ, prin care se propune reglementarea unei interdicții în cazul candidaților la alegerile locale precum și în cazul aleșilor locali, este de natură de a menține un peisaj juridic fragmentat, de a lipsi de claritate normele în vigoare și conturează posibilitatea anulării respectării hotărârilor judecătorești prin care se mențin rapoartele de evaluare emise de inspectorii de integritate în ceea ce privește incompatibilitățile și conflictele de interese – precizează Agenţia Naţională de Integritate într-un comunicat de presă.

„În fapt, inițiatorii propunerii legislative (https://bit.ly/2UzEhCs), propun stabilirea faptului că la alegerile locale pot candida pentru funcția de primar doar persoanele care „nu au săvârșit fapte care au determinat existența conflictului de interese sau a stării de incompatibilitate, constatate prin rapoarte de evaluare întocmite de Agenția Națională de Integritate, cu mai puțin de 3 ani înainte de data alegerilor”.

În același sens, „la alegerile locale din anul 2020 nu pot candida și ocupa funcții de ales local persoanele care au săvârșit fapte care au determinat existența conflictului de interese sau a stării de incompatibilitate, constatate prin rapoarte de evaluare întocmite de Agenția Națională de Integritate, în condițiile legii, comunicate cu mai puțin de 3 ani înainte de data alegerilor”, respectiv, „pot candida și ocupa funcții de ales local persoanele în privința cărora s-a constatat prin rapoarte de evaluare întocmite de ANI (…) comunicate cu mai mult de 3 ani înainte de data alegerilor, că au săvârșit fapte care au determinat existența conflictului de interese sau a stării de incompatibilitate”.

Este fără îndoială faptul că orice propunere legislativă care limitează accesul și ocuparea funcțiilor sau demnităților publice a persoanelor pentru care ANI a stabilit existența unei abateri de la normele de integritate (e.g. incompatibilitate sau conflict de interese) contribuie la asanarea morală a societății și la asigurarea exercitării funcțiilor publice în condiții de integritate.

Cu toate acestea, prezenta propunere legislativă denotă o serie de necorelări și contradicții cu alte norme aflate în vigoare și poate conduce la ștergerea unor interdicții aplicate aleșilor locali și la imposibilitatea aplicării hotărârilor judecătorești definitive și irevocabile prin care se mențin rapoartele de evaluare emise de ANI.

În concret, față de cele menționate anterior, opinăm următoarele:

· Propunerea legislativă este necorelată și vădit în contradicție cu prevederile Legii nr. 176/2010 referitoare la interdicția de 3 ani de a mai ocupa funcții publice persoanele pentru care s-a constatat definitiv o stare de incompatibilitate sau conflict de interese. Perioada de interdicție poate fi aplicată numai după rămânerea definitivă a raportului ANI și nu de la comunicarea acestuia. Totodată, prin propunerea de modificare se admite faptul că un număr de persoane pot beneficia de un regim preferențial, în sensul în care deși se află în perioada de interdicție de 3 ani, pot sa candideze și să ocupe funcții de ales local, perioada de interdicție fiind „ștearsă”. Menționăm faptul că interdicția de 3 ani începe să curgă numai după rămânerea definitivă a raportului ANI, de la data eliberării, destituirii din funcția respectivă sau a încetării de drept a mandatului.

· Propunerea legislativă poate genera dispute juridice întrucât raportul de evaluare emis de Agenția Națională de Integritate generează efecte numai după rămânerea definitivă. Potrivit legii, acesta poate rămâne definitiv fie prin necontestare (în termenul legal de 15 zile de la comunicare), fie ca urmare a unei hotărâri judecătorești irevocabile. Precizăm faptul că marea majoritate a rapoartelor de evaluare sunt contestate la instanța de contencios administrativ, iar procedurile judiciare sunt de lungă durată (cel puțin 1-2 ani până la o decizie definitivă și irevocabilă).

· De asemenea, propunerea legislativă nu este corelată cu prevederile prevederile Legii nr. 176/2010 – art. 22 alin. (1), potrivit căruia „Persoana care face obiectul evaluării poate contesta raportul de evaluare a conflictului de interese sau a incompatibilității în termen de 15 zile de la primirea acestuia, la instanța de contencios administrativ.”, art. 25 alin. (2) „(…) interdicția de 3 ani operează potrivit legii, de la data rămânerii definitive a raportului de evaluare, respectiv a rămânerii definitive și irevocabile a hotărârii judecătorești de confirmare a existenței unui conflict de interese sau a unei stări de incompatibilitate”, precum și art. 26 alin. (3) potrivit căruia sancțiunea poate fi aplicată în termen de cel mult 6 luni de la data rămânerii definitive a raportului de evaluare. Mai mult, dispozițiile art. 160 din Codul administrativ reglementează încetarea de drept a mandatului de primar, una din cauze fiind enumerată la lit. b), respectiv ”constatarea și sancționarea, în condițiile legii privind integritatea în exercitarea funcțiilor și demnităților publice, a unei stări de incompatibilitate”, situație care se aplică numai după rămânerea definitivă a raportului de evaluare. În aceste condiții, subliniem faptul că Legea nr. 176/2010, legea cadru în materia integrității, se aplică prin coroborarea prevederilor legale a mai multor acte normative, inclusiv cu prevederile codului administrativ, situație în care nu putem avea un singur cadru legal dar aplicat diferit în funcție de existența alegerilor locale sau a exercitării mandatului în curs.

· Dacă ar fi adoptată în forma propusă, cadrul legislativ de integritate ar include reglementări necorelate fără norme de trimitere, în dezacord cu imperativele Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă.

Nu în ultimul rând, aducem la cunoștința opiniei publice faptul că ultimul raport MCV a menținut criticile cu privire la îndeplinirea obiectivului de referință nr. 2 referitor la Agenția Națională de Integritate (Benchmark 2): „Pentru a se realiza progrese (…) trebuie să se abordeze actuala lipsă de claritate a normelor. Evoluțiile legislative cu privire la legislația în materie de integritate vor trebui clarificate pentru a se evita riscul ca sancțiunile disuasive să nu mai poată fi aplicate în urma unei hotărâri judecătorești definitive, ceea ce ar constitui un regres în ceea ce privește obiectivul de referință nr. 2”.

În final, precizăm faptul că Agenția Națională de Integritate nu susține adoptarea propunerii legislative de modificare a OUG nr. 57/2019 privind Codul Administrativ, fapt ce a fost comunicat Departamentului pentru relația cu Parlamentul la sfârșitul lunii februarie”.

ADMINISTRAŢIE

Exercițiu de mobilizare în județul Dâmbovița, dispus prin Hotărâre a CSAT

Publicat

pe

În perioada 11-14 mai 2021, se desfășoară în județul Dâmbovița un exercițiu de mobilizare pentru verificarea stadiului pregătirii economiei și a teritoriului pentru apărare, condus de către Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale, structură de specialitate a Guvernului României. Activitatea a fost aprobată prin Hotărâre a Consiliului Suprem de Apărare a Țării.

„Pe timpul exercițiului va fi evaluat potențialul economic și uman al autorităților administrației publice locale, instituțiilor și operatorilor economici, la nivelul județului Dâmbovița, în vederea identificării resurselor materiale, financiare și a forței de muncă necesare susținerii efortului de apărare și asigurării continuității activităților economico-sociale pe timpul stării de asediu, la mobilizare și pe timpul stării de război, potrivit legii, urmând ca principalele concluzii, propuneri, eventualele dificultăți, constrângeri și limitări constatate să fie analizate la nivelul Consiliului Suprem de Apărare a Țării în vederea dispunerii măsurilor care se impun”, se precizează într-un comunicat remis de Instituția Prefectului Dâmboviţa.

Citește în continuare

ADMINISTRAŢIE

Se montează instalația de nocturnă la Stadionul Eugen Popescu din Târgoviște

Publicat

pe

În aceste zile, se montează proiectoarele aferente instalației de nocturnă a stadionului „Eugen Popescu”, din municipiul Târgoviște. Aceasta va cuprinde 260 de corpuri de iluminat, fiecare alcătuit din 30 de proiectoare LED – după cum ne-a precizat primarul Daniel Cristian Stan. De reținut faptul că principala arenă sportivă a județului Dâmbovița nu a avut niciodată în istorie instalație de nocturnă. În paralel cu această lucrare, continuă și montarea ultimilor stâlpi aferenți tribunei metalice, precum și turnarea gradenelor la tribuna veche și săpăturile pentru rețelele de utilități.

„Îi asigur pe toți iubitorii fotbalului că ne dorim, poate mai mult decât oricine, finalizarea proiectului. Eu sunt primul care-și dorește ca echipa să joace cât mai repede pe gazonul local. Primăria Târgoviște susține necondiționat Chindia. Vom rezolva și problema infrastructurii și vom intra pe un drum drept al performanței sportive.

Câteva lucruri trebuie însă spuse:
✅ In anul 2015, cand a fost instalată actuala conducere a Primăriei Târgovişte, echipa juca în Liga 3, iar în numai câteva sezoane Chindia a reușit două promovări;
✅ Finanțarea lucrărilor la stadion este asigurată în proporție de 100% de către Primărie;
✅ Este foarte dificil să susții financiar o echipă de fotbal de primă ligă (echipa este susținută exclusiv de către Primărie și Consiliul Județean Dâmbovița) și să îi construiești și stadion, în același timp, fiind orașe mult mai potente financiar care nu susțin echipe de Liga 1 (ex: Timișoara, Oradea, Ploiești, Buzău sau Galați) și nu vreau să mă gândesc la ipoteza unui blocaj financiar;
✅ Actualul Guvern pur și simplu a ignorat, mai bine de un an, târgoviștenii, nealocând vreun ban, prin rectificare bugetară acestui oraș, iar anul acesta ne confruntăm cu un deficit bugetar fără precedent;
✅ Bugetul echipei este asigurat, în proportie de 99%, de către Primăria Târgoviște și Consiliul Județean Dâmbovița (exclusiv drepturile TV) și a crescut în fiecare an, fiind una dintre puținele echipe care se bucură de stabilitate financiară, la nivelul primelor 2 eșaloane;

Așa stau lucrurile în legătură cu modernizarea stadionului din Târgoviște și vă asigur că tot actuala echipă a Primăriei Târgoviște va asigura și Chindiei o arenă modernă până la finalul acestui an, sub rezerva existenței însă a unei resurse financiare consistente.

Dacă performanța istorică a promovării echipei noastre favorite în Liga 1, în anul 2019, reprezintă un moment unic în aproape un sfert de secol, reabilitarea stadionului reprezintă prima intervenție care vizează modernizarea acestei baze sportive, din ultimii aproape 50 de ani”, a precizat primarul municipiului Târgoviște – Daniel Cristian Stan.

Citește în continuare

PUBLICITATE

Cele mai citite

Politică de cookies | Politică de confidențialitate

© 2014 - 2018 incomod-media.ro. Toate drepturile rezervate. ISSN 2285-7095 | Dezvoltare Web FN WEB SOFT