Connect with us

ACTUALITATE

DSVSA Dâmboviţa, recomandări pentru unităţile de vânzare cu amănuntul în contextul COVID-19

Publicat

pe

dr. Sandu Tolea - director executiv DSVSA Dâmboviţa

Având în vedere evoluţia pandemiei cu COVID – 19 la nivelul României, precum şi măsurile restrictive de circulaţie a persoanelor şi bunurilor dispuse de Guvernul României ca urmare a instituirii stării de urgenţă, considerăm necesară implementarea şi la nivelul unităţilor de vânzare cu amănuntul înregistrate sanitar veterinar şi pentru siguranţa alimentelor, în incinta cărora au acces consumatorii, a unor planuri de măsuri pentru reducerea posibilităţilor de răspândire a bolii.

Astfel, la nivelul fiecărei unităţi de vânzare cu amănuntul înregistrată sanitar veterinar şi pentru siguranţa alimentelor, trebuie să fie elaborat un plan de urgenţă care să conţină măsurile necesare ce trebuie aplicate pe întreaga perioadă a instituirii stării de urgenţă, luând în considerare cel puţin următoarele aspecte:

I. RECOMANDĂRI PRIVIND PERSONALUL LUCRĂTOR:

a) Pentru a preveni răspândirea COVID-19, personalul angajat trebuie să menţină permanent distanţa socială recomandată de minim 1,5 metri faţă de ceilalţi angajaţi, dar şi de cumpărători, distanţă stabilită de Comitetul Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă (CNSSU).
b) Operatorul din domeniul alimentar trebuie să identifice şi să implementeze unele măsuri operaţionale, pentru a face posibilă interacţiunea cât mai redusă între personalul angajat al unităţii dar şi între personalul angajat şi cumpărători (ex. grafic de utilizare a vestiarelor destinate personalului angajat, astfel încât să se evite interacţiunea între angajaţi, dezinfectarea vestiarelor, limitarea accesului cumpărătorilor la nivelul unor raioane pe perioada în care se face reaprovizionarea cu alimente, închiderea temporară a magazinului pentru realizarea operaţiunilor de dezinfecţie, dotarea spaţiilor în care se efectuează plata produselor alimentare cu mijloace de limitare a contactului personalului cu clienţii – geamuri/panouri transparente, etc).
c) Monitorizarea permanentă de către operatorul din domeniul alimentar a stării de sănătate a personalului angajat care îşi desfăşoară activitatea la nivelul unităţilor de vânzare cu amănuntul şi interzicerea desfăşurării activităţii pentru acele persoane care au simptomatologie asemănătoare COVID-19.
d) Personalul angajat trebuie să se spele pe mâini înainte de: a începe munca, după strănut sau suflarea nasului, înainte de manipularea mâncării gătite sau a preparatelor gata pentru consum, după manipularea sau pregătirea alimentelor crude, după manipularea deşeurilor, după realizarea operaţiunilor de igienizare, după folosirea toaletei, după ce a mâncat, băut sau fumat, după manipularea banilor, dupa scoaterea mânuşilor de protectie si în general, în mod regulat.
e) Personalul angajat trebuie să evite contactul cu persoane care prezintă simptome ale bolilor respiratorii, cum ar fi tuse şi strănut, etc.
f) Personalul care manipulează produsele alimentare şi care utilizează mănuşi de protecţie, trebuie să se asigure că acestea sunt schimbate frecvent şi că mâinile sunt spălate înainte de a pune mănuşile, între schimbarea mănuşilor şi după îndepărtarea acestora.
g) Spălarea mâinilor este necesară chiar şi atunci când se utilizează mănuşi, deoarece mănuşile contaminate pot răspândi germeni pe mâini când acestea sunt îndepărtate.
h) Mănuşile de protecţie trebuie schimbate după desfăşurarea unor altor activităţi cum ar fi deschiderea/închiderea uşilor cu mâna, golirea coşurilor, manipularea banilor, etc.
i) Personalul care manipulează produse alimentare trebuie să poarte un echipament de protecţie corespunzător compus din halat de culoare deschisă, bonetă, mască de protecţie, pantaloni şi încălţăminte adecvată, ce trebuie menţinute într-o stare de igienă corespunzătoare.

II. RECOMANDĂRI PRIVIND ACCESUL CONSUMATORILOR ÎN UNITĂŢILE DE VÂNZARE CU AMANUNTUL

a) Accesul consumatorilor în unităţile de vânzare cu amănuntul trebuie să se realizeze într-un număr limitat, astfel încât să poată fi respectată distanţa socială recomandată de minim 1,5 metri între consumatori şi între vânzători, stabilită de Comitetul Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă (CNSSU).
b) Pentru respectarea acestei dispoziţii, la nivelul fiecărei unităţi de vânzare cu amănuntul vor fi postate afişe informative pentru consumatori, se va desemna personal responsabil pentru supravegherea respectării acestei dispoziţii sau vor fi realizate avertismente/anunţuri audio în mod repetat prin care se informează cu privire la măsurile generale necesare de prevenţie, inclusiv pentru situaţiile în care aceştia prezintă semne clinice reprezentate de tuse, strănut, febră, etc.
c) Consumatorii care intră în spaţiile din unităţile de vânzare a alimentelor trebuie să utilizeze mijloacele de dezinfecţie amplasate la nivelul intrărilor, conform indicaţiilor din partea unităţii.
d) De asemenea, consumatorii trebuie să fie informaţi şi asupra necesităţii ca în incinta unităţilor de vânzare cu amănuntul, pe cât posibil să nu intre în contact direct cu alte persoane, iar consumul produselor alimentare în incinta acestor unităţi să fie interzis.
e) în cazul în care, ca urmare a controalelor proprii ale unităţii sunt identificate persoane/consumatori care în mod evident nu respectă regulile minime de igienă sau distanta sociala recomandata, trebuie să fie dispuse măsuri de atenţionare, iar în cazul în care acestea nu se conformează se poate dispune măsura excluderii din unitate.

III. RECOMANDĂRI PRIVIND IMPLEMENTAREA PLANULUI DE CURĂŢARE SI DEZINFECŢIE IN UNITĂŢILE DE VANZARE CU AMANUNTUL IN INCINTA CARORA CONSUMATORII AU ACCES

a) Echipamentele şi ustensilele trebuie curăţate ori de câte ori este nevoie şi dezinfectate, utilizând produse/substanţe printr-o modalitate ce asigură realizarea unei igienizări şi dezinfecţii corespunzătoare.
b) Unităţile de vânzare cu amănuntul vor aplica măsuri corespunzătoare privind curăţarea şi dezinfecţia spaţiilor, echipamentelor şi ustensilelor astfel încât să se prevină contaminarea alimentelor (de exemplu, prin apă, lichidele folosite la spălare sau prin soluţiile de dezinfectare).
c) Produsele folosite la curăţare şi dezinfecţie trebuie să corespundă utilizării preconizate, respectiv să aibă un efect virucid şi folosite în conformitate cu instrucţiunile producătorului. Acestea trebuie să fie identificate în mod corespunzător, depozitate în afara zonelor de preparare a alimentelor şi utilizate de o manieră care nu permite contaminarea alimentelor. Lista publică a acestor produse poate fi consultată la adresa http://www.ms.ro/2017/01/17/registrul-national-al-produselor-biocide/ la rubrica TP3 si TP4.
d) Acţiunile de curăţare/dezinfecţie în unităţile de vânzare cu amănuntul se realizează în mod obligatoriu de cel puţin două ori pe zi, cu un interval de cel puţin 4 ore între două operaţiuni, la nivelul pardoselilor, holurilor şi uşilor de acces, vitrinelor, căsuţelor de păstrare a obiectelor înainte de a intra în unitate, coşurilor de cumpărături, etc, cu care consumatorii pot veni în contact.
e) O atenţie deosebită se va acorda dezinfecţiei coşurilor/cărucioarelor utilizate de consumatori pentru transportul alimentelor în interiorul şi exteriorul unităţii, fiind necesar ca acestea să fie aspersate la un interval de cel puţin două ore cu o soluţie pulverizată pe întreaga suprafaţă a acestora, într-un spaţiu/zonă separată faţă de zonele de vânzare a alimentelor.
f) Echipamentele şi instrumentele folosite la curăţare şi dezinfecţie trebuie păstrate separat pentru a preveni contaminarea alimentelor, ustensilelor şi hainelor personalului.
g) De asemenea, vestiarele şi toaletele utilizate de personalul lucrător trebuie menţinute curate/dezinfectate în permanenţă.
h) Echipamentele de protecţie a personalului folosite la curăţarea vestiarelor şi toaletelor trebuie utilizate doar în acest scop.
i) La nivelul căilor de acces în unităţile de vânzare cu amănuntul frecventate de un număr semnificativ de persoane (supermarketuri, hipermarketuri etc), este necesară amplasarea tăvilor impregnate cu substanţe dezinfectante pentru încălţăminte, precum şi a soluţiilor de dezinfecţie a mâinilor, pentru consumatori, în dreptul cărora să fie afişate informaţii referitoare la modalitatea şi obligativitatea de utilizare a acestora.
j) Unitatea trebuie să întreprindă permanent măsuri de verificare a respectării acestor reguli pe întreaga perioadă a menţinerii stării de urgenţă.

IV. MĂSURI SUPLIMENTARE RECOMANDATE A FI DISPUSE LA NIVELUL PIEŢELOR AGROALIMENTARE

Administratorii pieţelor agroalimentare trebuie să ia măsurile necesare asigurării unui flux de personal optim prin care să se asigure respectarea distanţei sociale recomandată de minim 1,5 metri între cumpărători, dar şi între cumpărători şi comercianţi, stabilită de Comitetul Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă (CNSSU).
De asemenea, aceştia trebuie să se asigure de faptul că sunt efectuate cu frecvenţă adecvată (cel puţin 1 dată pe zi) acţiuni de curăţare/dezinfecţie a pieţei, la nivelul pardoselilor, uşilor de acces, dispozitivelor de expunere a mărfii (tarabelor), cu care consumatorii şi comercianţii pot veni în contact.
Administratorii pieţelor precum şi producătorii agricoli/vânzătorii din cadrul acestor pieţe, trebuie să se asigure că sunt respectate regulile generale de igienă şi personalul dispune de mijloace de protecţie adecvată precum mănuşi sau mască de protecţie (după caz).
La nivelul pieţelor agroalimentare frecventate de un număr semnificativ de persoane, este necesară amplasarea tăvilor impregnate cu substanţe dezinfectante pentru încălţăminte, precum şi a soluţiilor de dezinfecţie a mâinilor, pentru consumatori, în dreptul cărora să fie afişate informaţii referitoare la modalitatea şi obligativitatea de utilizare a acestora.
De asemenea, se recomandă ca zonele de intrare în pieţele agroalimentare să fie separate de zonele de ieşire.

V. MĂSURI RECOMANDATE FERMELOR COMERCIALE SI EXPLOATATIILOR DE TIP A

Avand in vedere situatia generata de pandemia cu COVID-19, va recomandam :
• actualizarea planului de continuitate la conducerea fermei in cazuri de urgenta, in paralel cu asigurarea starii de sanatate a personalului.
• asigurarea supravegherii eficiente a personalului in contextul evolutiei COVID-19
• notificarea DSVSA Dambovita a oricarei modificari aparute in desfasurarea activitatii sanitar veterinare din cauza COVID-19 pentru identificarea unor solutii rapide
• informarea si instruirea personalului privind situatia COVID-19 si necesitatea mentinerii permanente a regulilor adecvate de igiena personala si in ferma.
• intocmirea unui plan pentru asigurarea necesarului de furaje/medicamentelor necesare
• elaborarea de proceduri prin care sa se limiteze diferite contacte si prin care sa se efectueze doar actiuni stricte pentru aprovizionarea unitatii (soferii care livreaza materii prime sa nu coboare din masina,sau daca coboara sa fie echipati corespunzator sau realizarea aprovizionarii prin transbordare, proceduri pentru documente/certificate respectarea regulilor de biosecuritate).
• impartirea personalului in ture, astfel incat sa nu se intersecteze. Acolo unde este posibil se recomanda autoizolarea si cazarea personalului in ferma pentru o perioada mai lunga de timp.
• implementarea adecvata a programelor permanente de igienizare si dezinfectie.
• nu se mai accepta persoane straine in ferma, exceptie fac medicii veterinari de libera practica imputerniciti si medicii veterinari oficiali, in situatii in care apar probleme legate de bunastarea sau sanatatea animalelor. Sunt exceptati de la interdictie si soferii mijloacelor de transport care intra in ferma pentru aprovizionare (furaje , medicamente), si cei care asigura transportul animalelor.
• notificarea DSVSA Dambovita privire la orice disfunctionalitate aparuta in activitate sub raportul persoanelor suspicionate/contaminate, aflate in carantina sau izolare la domiciliu.

DSVSA Dâmboviţa – Director executiv dr. Tolea Sandu

Citește mai departe
Reclamă
Click pentru a comenta

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ACTUALITATE

Glodeni, în sărbătoare. 496 de ani de atestare documentară

Publicat

pe

În mai toate localitățile din România, în preajma unor mari sărbători religioase, autoritățile organizează târguri tradiționale și manifestări cultural-artistice și de divertisment. După cei doi ani de pandemie, românul simte nevoia de a petrece, de a socializa, de a comunica într-un cadru mai larg. Astfel de evenimente au fost reluate și în județul Dâmbovița.

Ieri – 20 mai 2022, cetățenii din comuna Glodeni, și nu numai ei, au petrecut de „Ziua localității”. Frumoasa așezare de deal celebrează 496 de ani de atestare documentară.

Târgul și spectacolul dedicat acestei sărbători au fost organizate în inima așezării. La eveniment au fost invitați, așa cum se obișnuiește, și reprezentanții Consiliului Județean Dâmbovița, ai Prefecturii, parlamentari și șefi de instituții.


Au trecut pe la Glodeni pentru a dialoga cu oamenii, pentru a le transmite gânduri frumoase și speranțe de mai bine, președintele Consiliului Județean – Corneliu Ștefan, prefectul județului Dâmbovița – Claudia Gilia, deputatul Radu Popa, secretarul de stat Ionuț Săvoiu, primari din comunele vecine și consilieri județeni.

Astăzi, cu ocazia Sfinților Împărați Constantin și Elena vor petrece de „Ziua comunei” și cetățenii din Gura Șuții. Evenimentele se vor desfășura în zona unde se organizează târgul săptămânal. Primarul Constantin Dinu le-a pregătit consătenilor săi un spectacol pe cinste. Pe scena special amenajată vor evolua Viorica și Ioniță de la Clejani, Elisabeta Vasile și Cornel Cojocaru.

Urmărește Incomod Media și pe Google News

Citește în continuare

ACTUALITATE

Eveniment în premieră la Târgoviște: Gala asigurărilor sociale de sănătate

Publicat

pe

Târgoviște a fost, ieri – 20 mai 2022, gazda unui eveniment socio-profesional cu puternice accente culturale organizat de Casa Județeană de Asigurări de Sănătate Dâmbovița.

Cristina Sima, președintele director general al CJAS Dâmboviţa, inițiatoarea acestui demers comunicațional, a vrut să sărbătorească împlinirea a 23 de ani de existență a instituției într-un format inedit, în care alocuțiunile, prezentările, declarațiile gazdelor și invitaților au fost frumos croșetate cu momentele muzicale asigurate de micii muzicieni de la Liceul de Arte „Bălașa Doamna” Târgoviște.

Amfitrionul acestui interesant intermezzo a fost Sorin Diaconescu, consilier în cadrul CJAS Dâmbovița, dar cunoscut cetățeanului mai mult ca om de televiziune și scriitor. Prin prestația sa elegantă și cu o retorică bine adecvată și stimulată de auditorul prezent și de ambient, Sorin Diaconescu a fost de un enorm sprijin președintei CJAS Dâmboviţa – Cristina Sima.

Celebrarea celor 23 de ani de existență a Casei de Sănătate Dâmbovița nu a fost doar o întâlnire desfășurată în șabloanele unei rutine cotidiene. Nu s-au prezentat cifre, nu s-au lansat programe sau proiecte. Nu a fost invocată în niciun fel componenta politică, nici măcar o simplă aluzie cu note electorale ascunse nu a perturbat evenimentul. Gala de Excelență a fost despre instituție, despre oamenii care își desfășoară activitatea aici, despre cei care au coordonat CJAS Dâmbovița și, nu în ultimul rând, despre măria sa, cetățeanul-pacient.

Abia spre finalul întâlnirii socio- culturale s-a ieșit un pic din cursul firesc al manifestării, dar temperat și, zic eu, necesar. Un pic de sare și piper turnat de fostul sindicalist dâmbovițean Ion Oproiu, reprezentantul societății civile a asiguraților în Consiliul de Administrație al CJAS Dâmboviţa. Omul care, de-a lungul timpului, a vegheat la respectarea unor drepturi ale pacientului, Oproiu a trecut un pic prin istoria CJAS Dâmbovița, alăturând existența instituției de anumite etape politice care au făcut bine sau rău Casei de Sănătate. Oricum, Ion Oproiu a fost moderat în aprecieri. A stat cu degetul pe trăgaci, dar nu a tras.

„Fără sănătate, fără asigurarea unor servicii medicale de sănătate, orice proiect personal, cu atât mai mult de țară, este sortit eșecului”, a spus Sorin Diaconescu.

A fost proiectat pe ecranul de la Cinematograful Independența un scurt metraj despre CJAS Dâmbovița, despre oamenii care lucrează acolo și rolul pe care îl au în structura societății. Lectura filmulețului de prezentare a fost asigurată de președinta Casei – Cristina Sima. După consumarea acestui moment, șefa CJAS Dâmbovița a rostit o alocuțiune în care a alternat mesajul strict profesional cu note plăcute auzului.

„Suntem după o perioadă grea, după mai bine de doi ani de pandemie, cu un război aflat la granițele țării. Tragediile trăite până acum ne-au îndemnat pe toți să redescoperim adevărul. Iar pe cei mai mulți dintre noi să ținem seama de el. Viața este cel mai important dar de la Dumnezeu. Păstrarea sănătății este o condiție esențială și obligatorie. În acest context, serviciile de sănătate și-au recăpătat importanța. Conlucrarea celor care pot să dea consistență, calitate și eficacitate, vorbim aici de oameni, de instituții, de autorități, devine un deziderat. Suferințele trecute și actuale, ale noastre, dar și ale celor din jurul nostru pun în lumină adevărul despre fiecare dintre noi. Iar acest adevăr ne conduce pe toți către o singură direcție, nevoia de solidaritate a întregii societăți pentru sprijinirea dezvoltării sistemului de sănătate”, a spus Cristina Sima.

A mai vorbit președintele CJAS Dâmbovița despre colaborarea fructuoasă pe care a avut-o în acești ani cu toți factorii responsabili care gestionează domeniul public numit sănătate. De la Crucea Roșie la Direcția de Sănătate Publică, Consiliul Județean, Instituția Prefectului, Colegiul Medicilor, Asociația Medicilor de Familie, Spitalul Județean de Urgență, Arhiepiscopia Târgoviștei etc.

A urmat ceremonia de premiere a celor care au condus Casa Județeană de Sănătate în cei 23 de ani scurși de la înființare.

Prima diplomă și plachetă au fost oferite de Cristina Sima medicului chirurg Jean Popescu – primul președinte al CJAS Dâmbovița. Au urmat Marius Nicolae Mărgărit, Cătălin Pascale, Georgeta Zaharia, Agnes Tatiana Dincă, Niculina Sandu și Cornel Crăciun.

După consumarea acestui moment de acordare a unor diplome foștilor directori ai Casei, cei prezenți au ascultat mesajul transmis cu ocazia acestui eveniment de IPS Nifon, arhiepiscopul și mitropolitul Târgoviștei.

A urmat la cuvânt Corneliu Ștefan, președintele Consiliului Județean Dâmbovița.

„Vă mulțumesc mult pentru invitație. Este o deosebită onoare pentru mine și pentru instituția pe care o reprezent să fiu prezent aici. Cu siguranță, faceți parte din angrenajul domeniului sănătății și Consiliul Județean investește, în această perioadă, foarte mult în sănătatea dâmbovițenilor. Lucrăm intens la extinderea secției de primiri urgențe din cadrul Spitalului Județean. Lucrăm la un sediu nou de ambulatoriu. În luna iunie, vom semna, după o lungă perioadă de achiziție publică, contractul pentru secția nouă de cardiologie. Și, nu în ultimul rând, amintesc de cea mai importantă investiție care este cea în oameni. Într-un an de zile, avem 36 de colegi noi la Spitalul Județean. Medici tineri. În perioada următoare, vom mai aduce medici, fiindcă ne dorim cu toții un nivel al sănătății dâmbovițenilor cât mai ridicat. Îi felicit pe toți angajații Casei de Asigurări de Sănătate pentru tot ceea ce fac pentru dâmbovițeni”, a fost mesajului președintelui Corneliu Ștefan.

Șeful administrației județene a oferit directorului Cristina Sima placheta CJD, ca semn de prețuire pentru întreaga activitate depusă de întreg colectivul CJAS în slujba pacienților.

Prefectul Claudia Gilia a vorbit despre anii plini de încercări ai sistemului medical, despre solidaritatea și efortul comun în perioada în care întreaga omenire a fost răvășită de pandemie.

Primarul municipiului Târgoviște, Cristian Daniel Stan, a salutat organizarea acestei prime gale a Casei Județene de Asigurări de Sănătate. A spus edilul că sistemul de sănătate depinde nemijlocit de asigurați, de angajatori, de furnizorii de servicii medicale. Fără această colaborare nu am putea vorbi despre un sistem medical eficient.

Managerul Spitalului Județean de Urgență din Târgoviște, Claudiu Dumitrescu, a avut un discurs scurt, cu un pic de vână de umor. A spus că nu are veleități de clarvăzător „dar acest spiriduș, fluturaș cu aripi negre al Casei de Asigurări va scrie istorie și va ajunge mare”.

 

Au mai rostit alocuțiuni directorul Direcției de Sănătate Publică Dâmbovița – Sorin Stoica și președintele Casei Județene de Asigurări de Sănătate Prahova – Cătălin Măguleanu. Un cuvânt de felicitare a adresat angajaților CJAS și senatorul Virgil Guran – președintele PNL Dâmbovița.

Ultimul din pleiada vorbitorilor a fost Ion Oproiu, numit de Sorin Diaconescu „nemuritorul”. Fostul lider de sindicat a mărturisit că un asemenea eveniment trebuia organizat mai demult. A mai precizat Oproiu că CJAS Dâmbovița are personal de calitate, dar, de-a lungul timpului, s-a lovit de numeroase obstacole.

După expunerea cu tentă proletară, dar corectă, de înfierare a unor comportamente politice care ar fi dezavantajat CJAS a lui Ion Oproiu, președinta Casei – Cristina Sima a reechilibrat atmosfera, iar gala s-a încheiat, așa cum a și început, în acordul suav al muzicii clasice, plăcut interpretată de elevii artiști de la Liceul „Bălașa Doamna”.

De precizat că, în sală, alături de vorbitorii prezentați mai sus s-au mai aflat vicepreședinții CJ Dâmboviţa – Luciana Cristea și Antonel Jîjîie, viceprimarul Târgoviștei Monica Ilie, consilieri locali și județeni, șefi de instituții deconcentrate.

Urmărește Incomod Media și pe Google News

Citește în continuare

PUBLICITATE

 

Cele mai citite

Politică de cookies | Politică de confidențialitate

© 2014 - 2018 incomod-media.ro. Toate drepturile rezervate. ISSN 2285-7095 | Dezvoltare Web FN WEB SOFT