INFO UTIL
INFO UTIL: Tu ştii cum poţi beneficia de prestaţii familiale în statele UE?
România a fost plasată într-o statistică internaţională pe locul doi, după Siria, la capitolul migraţia populaţiei. În jur de 200 de persoane ies zilnic din ţară, în căutarea unei vieţi mai bune.
Potrivit directorului Agenţiei Judeţene de Plăţi şi Prestaţii Sociale Dâmboviţa, Mihai Toni Ciprian, românii care realizează venituri profesionale într-un stat membru al Uniunii Europene au dreptul să primească prestaţii sociale (alocaţii de stat pentru copii, alocaţii de creştere a copilului), inclusiv pentru membrii familiei sale, chiar şi în situaţia în care aceştia au rămas acasă.
În acest sens, lucrătorul migrant se va adresa cu cerere instituţiei abilitate din ţara în care lucrează, având asupra sa actele de identitate şi, în cazul în care celălalt părinte lucrează în România, adeverinţa cu veniturile realizate în perioada specificată. Formularele specifice vor fi transmise în România, la Agenţia de Prestaţii Sociale din judeţul de domiciliu, care le va completa şi apoi le va returna, spre a se emite decizia de punere în plată. Potrivit legislaţiei europene, termenul de soluţionare este de 60 de zile, având în vedere perioada de timp necesară pentru corespondenţa între instituţiile din cele două ţări.
La AJPIS Dâmboviţa, spune directorul Mihai Toni Ciprian, s-a stabilit ca funcţionarii să proceseze formuralele europene, ceea ce presupune şi un schimb de inform aţii cu AJOFM, Casa de Pensii, ITM, ANAF şi Serviciul de Evidenţă a Pwersoanei, în termen de maximum 7 zile de la momentul primirii, astfel încât beneficiarii să poată obţine alocaţiile pentru copii cât mai repede.
„În 2017, AJPIS Dâmboviţa a răspuns la 880 de formulare europene transmise de către instituţii din state m embre ale Uniunii Europene. Cele mai multe au provenit din Germania, Belgia şi Italia. De asemen ea, instituţia noastră a transmis 345 de formulare pentru solicitare de informaţii, majoritatea pentru Spania şi Italia”, ne-a declarat Mihai Toni Ciprian – director AJPIS Dâmboviţa.
În cazul persoanelor care revin în ţară şi nu beneficiază de alocaţie de stat pentru copii, dosarul se va depune la Primăria de domiciliu. Dacă alocaţia de stat a fost suspendată vor solicita reluarea acesteia la AJPIS. Dosarul sau cererea pentru obţinerea beneficiilor familiale pentru solicitanţii care au sau au avut calitatea de lucrător migrant, va fi însotit de documentele de identitate, documente care să ateste adresa din celălalt stat membru UE precum şi numărul de asigurare din acel stat. AJPIS primeşte dosarul de la Primărie sau cererea, verifică documentele în sistemul informatic SAFIR precum şi la alte instituţii abilitate din România (CJPP, ITM, AJOFM, ANAF etc.) şi emite formular european pentru a solicita informaţii din statele UE. Beneficiarul poate depune la dosar documente care atestă perioada în care a beneficiat de alocaţii de stat emise de către instituţia competentă din statul în care a lucrat.
ACTUALITATE
12 decembrie 2024: Atelier de mobilizare comunitară, organizat la Târgoviște
Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Dâmbovița informează persoanele interesate să devină antreprenori în domeniul social că, joi – 12 decembrie 2024, va avea loc, în sala de conferințe a Hotelului Nova din Târgoviște (Str. Arsenalului, nr. 14), începând cu ora 10:00, un atelier de mobilizare comunitară în cadrul Proiectului IMPACT, care le oferă șansa de a-și transforma visul în realitate.
Pre-înscrierea se face completând formularul: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe2oIxrWqb04AbWpf6OdYU3NR_7nXGmvHlDc0mOIhls4P5iLg/viewform?pli=1
Proiectul ”IMPACT – Implică-te în comunitatea ta prin antreprenoriat social” își propune să promoveze antreprenoriatul social și oportunitățile în domeniul economiei sociale din Regiunea Sud-Muntenia.
Oportunitățile oferite:
✅ 75.000 EUR nerambursabili pentru afacerea ta
✅ Cursuri și diploma de antreprenor în economia socială
✅ Mentorat pentru înființarea unei întreprinderi sociale
✅ Sprijin pentru implementarea planului de afaceri și dezvoltarea unei afaceri sustenabile
Condiții de participare:
– Candidatul face parte din categoria de grup țintă vizată de proiect: persoane aflate în căutarea unui loc de muncă, tineri cu vârstă între 30 si 35 de ani neîmpliniți, șomeri, șomeri de lungă durată, persoane din grupuri dezavantajate pe piața muncii, persoane inactive.
– Candidatul are domiciliul într-unul din județele din regiunea de implementare: Sud Muntenia (IL, PH, DB, AG, CL, GR)
– Candidatul intenționează să înființeze o întreprindere socială în mediul urban, în regiunea de implementare (SM).
– Candidatul are minim studii medii, cu sau fără diploma de bacalaureat (condiție obligatorie pentru participarea la cursul de Antreprenor în economia socială).
– Candidatul nu a mai participat la un alt curs de Antreprenor în economia socială cofinanțat din fonduri nerambursabile.
– Candidatul nu este inclus în grupul țintă al altui proiect PEO SES urban.
– Candidatul este de acord cu utilizarea și prelucrarea datelor personale furnizate prin documentele de înscriere
ACTUALITATE
ITM, informații extrem de importante privind eliberarea adeverințelor de vechime în muncă
Angajatorul are obligația de a elibera salariaților adeverințe de vechime după cum urmează:
– în conformitate cu dispozițiile art. 7 alin. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților, cu modificările și completările ulterioare, la încetarea activităţii salariatului, angajatorii au obligaţia să îi elibereze acestuia o adeverinţă care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă şi în specialitate;
– potrivit dispozițiilor art. 34 alin. 5 din Legea nr. 53/2003– Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare și art. 7 alin. 6 din Hotărârea Guvernului nr. 905/2017, la solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat să elibereze un document care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă, în meserie şi în specialitate, astfel cum rezultă din registru și din dosarul de personal, în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării;
– în cazul în care angajatorul se află, la momentul solicitării, în procedura de insolvență, faliment sau lichidare conform prevederilor legale în vigoare, obligația eliberării adeverinței revine administratorului judiciar sau, după caz, lichidatorul judiciar, în termen de maximum 60 de zile calendaristice.
Până la data de 31.12.2010, actul oficial prin care s-a dovedit vechimea în muncă, vechimea neîntreruptă în muncă, vechimea neîntreruptă în aceeaşi unitate, vechimea în funcţie, meserie sau specialitate, timpul lucrat în locuri de munca cu condiţii deosebite, retributia tarifara de încadrare şi alte drepturi ce se includ în aceasta, a fost carnetul de muncă.
Persoanele care au fost încadrate în muncă până la data de 31.12.2010 pot solicita adeverințe de vechime aferente perioadelor lucrate, în cazul pierderii carnetului de muncă, în cazul în care în carnetul de muncă nu se regăsesc toate perioadele lucrate sau în cazul în care nu au avut întocmit carnet de muncă.
Adeverințele de vechime se solicită fostului angajator. (Model adeverință aici)
În cazul în care acesta nu mai există, adeverințele se vor solicita în scris, după cum urmează:
– unității care a preluat arhiva acestuia, în cazul angajatorilor cu capital de stat și mixt;
– Pentru perioade de până în 2011, inspectoratului teritorial de muncă în a cărui rază teritorială a avut sediul social angajatorul, în cazul angajatorilor cu capital privat, în schimbul unei taxe de 20 lei/document.
Succesorii în drepturi ai angajatorilor desființați au obligaţia de a elibera, la cerere, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, adeverinţe cu datele existente în documentele pe care aceștia le deţin. Cererea poate fi depusă în format letric sau în format electronic.
Date privind societățile și succesorii în drepturi ai acestora pot fi obținute de la ONRC.
În cazul în care angajatorul este desființat, fără ca activitatea acestuia să fie continuată de un alt angajator,obligația de a elibera adeverințele de vechime o au operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice.
Documentele care stau la baza eliberării adeverinței de vechime se predau, pe bază de contract, operatorilor economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice, cu notificarea Arhivelor Naţionale sau, după caz, a serviciilor judeţene/Serviciului Municipiului Bucureşti ale/al Arhivelor Naţionale.
Notificarea conţine toate denumirile anterioare cunoscute ale angajatorilor desfiinţaţi, de la înfiinţare şi până la desfiinţare sau radierea din registrul comerţului, după caz.
Prin urmare, pentru a identifica operatoratul economic căruia trebuie să îi solicite adeverința, fostul salariat se va adresa Arhivelor Naţionale sau, după caz, serviciilor judeţene/Serviciului Municipiului Bucureşti ale/al Arhivelor Naţionale.
Serviciile arhivistice prestate de către operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice se efectuează contra cost, pe baza unor tarife ale căror limite maxime sunt stabilite anual de către Arhivele Naţionale.
Adeverinţele se eliberează în format letric şi se predau, la sediul deţinătorilor de documente, personal sau prinr eprezentant legal, ori se transmit prin servicii de curierat/poştale, cu confirmare de primire. Costul serviciilor de curierat/poştale este suportat de către solicitant.
Nerespectarea de către operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice, a obligaţiei de a elibera adeverința de vechime se constată și se sancționează de către Arhivelor Naţionale şi, după caz, ai serviciilor judeţene ale Arhivelor Naţionale.
ITM Dâmbovița a tipărit peste 500 de pliante cu informații esențiale despre documentele de vechime care sunt diseminate în teritoriu.
-
Dâmboviţaacum 2 zile
Accident mortal în Târgoviște. A intrat cu mașina într-un TIR parcat
-
ALEGERIacum o săptămână
Află aici senatorii și deputații care vor reprezenta județul Dâmbovița în legislatura 2024-2028!
-
SOCIALacum 2 zile
Copilă de 12 ani, lovită de un autoturism pe trecerea de pietoni
-
Dâmboviţaacum o săptămână
Contabilul Primăriei Vișina a fost găsit spânzurat în podul casei
-
Dâmboviţaacum o zi
Tată și fiu au rămas înțepeniți cu căruța în noroaiele din mijlocul câmpului!
-
POLITICacum 5 zile
COMUNICAT. Vrem alegeri libere! AUR sesizează Comisia de la Veneția, OSCE și GRECO
-
ACTUALITATEacum o săptămână
Participă și tu la aprinderea bradului de Crăciun la Târgoviște! Va fi și spectacol cu drone, artificii și lasere
-
ACTUALITATEacum 7 zile
Târgoviște: Sute de oameni au participat la aprinderea Bradului de Crăciun în Piața Tricolorului